background branding

Reclames verdwijnen op de publieke omroep tot 20:00 uur

publiekeomroep-050619.jpg

Reclame verdwijnt deels van de publieke omroep. De coalitiepartijen zijn overeengekomen dat tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te zien zal zijn. Online verdwijnen spotjes en advertenties helemaal. Bronnen rond het Binnenhof bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws en De Telegraaf hierover.

Het slecht bekeken derde net NPO3 blijft behouden. Het moet wel plaats gaan bieden aan regionaal nieuws. De zender wordt een 'venster' waardoor kijkers hun eigen provinciale of regionale zender kunnen zien.

PowNed verdwijnt waarschijnlijk, WNL en Human blijven

Aspirant-omroepen hoeven voortaan niet meer 150.000 leden te werven om aanspraak te blijven maken op zendtijd. Een derde daarvan is straks genoeg. Voor omroep PowNed, ooit opgericht door GeenStijl, valt daardoor het doek. WNL en Human kunnen wel blijven bestaan. NOS en NTR gaan samen.

Omroep PowNed heeft goede hoop ondanks de nieuwe kabinetsplannen met de NPO gewoon in het medialandschap te kunnen blijven. Omroepbaas Dominique Weesie heeft er alle vertrouwen in dat voor het einde van het jaar de benodigde 50.000 leden binnen zijn.

PowNed heeft het aantal benodigde leden geworven, maar daardoor valt zeker nog niet het doek, zegt Weesie. 'Maar de urgentie is nu wel duidelijk. We zijn druk bezig met het opzetten van een grootse ledenwervingscampagne waar we over anderhalve week mee starten.'

Weesie noemt het systeem met omroepleden hopeloos ouderwets. Volgens hem zou er anders gemeten moeten worden om draagvlak te creëren. 'Op Facebook en YouTube zijn wij bijvoorbeeld veruit de grootste. Is dat dan niet genoeg?', vraagt hij zich af.

Het Rijk schiet te hulp

Omdat de omroepen minder inkomsten kunnen vergaren met de verkoop van reclamezendtijd, schiet het Rijk te hulp. Minister Arie Slob (Media) legt 40 miljoen euro per jaar bij. De NPO zou dat extraatje dit jaar eigenlijk voor het laatst ontvangen. Met dat geld zijn de omroepen nog niet helemaal uit de brand. Het resterende gat van ongeveer 20 miljoen moeten ze zelf stoppen.

Over de toekomst van de NPO is maandenlang verhit onderhandeld. Slob concludeerde bij zijn aantreden dat het bestel op de schop moet, omdat de omroepen steeds minder verdienen aan reclame. Maar daarover werd de coalitie het niet zomaar eens. Regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie denken heel verschillend over hoe de publieke omroep eruit moet zien en hoe die moet worden bekostigd.

Slob wil de veranderingen nog niet bevestigen. Hij werkt nog aan een brief voor de Tweede Kamer waarin hij zijn plannen uiteenzet. Die zou nog deze maand volgen.

NBA ontzettend teleurgesteld: reclames zijn ook informatief

De Bond van Adverteerders (BVA) is 'ontzettend teleurgesteld' dat reclame deels verdwijnt van de publieke omroep. Volgens directeur Henriette van Swinderen is het "onnodig en onwenselijk" om tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te laten zien.

De belangenbehartigster wijst erop dat hiermee een belangrijk communicatiekanaal voor maatschappelijke organisaties en goede doelen verloren gaat. De zendtijd overdag bij de publieke omroep was ook erg belangrijk voor kleinere en startende bedrijven, vanwege de goedkopere reclameblokken, en adverteerders voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld ouderen.

De boodschappen van reclamespotjes zijn niet altijd louter commercieel, benadrukt Van Swinderen. 'Denk aan informatie over fraude op internet, mogelijkheden om over te stappen op groene energie of wijzigingen bij ziektekostenverzekeringen.'

'Niemand wordt hier beter van', concludeert de BVA-directeur. Volgens haar wijst onderzoek uit dat de meerderheid van het grote publiek helemaal niet zo'n probleem heeft met de reclames op televisie. Mensen zijn in meerderheid ook niet bereid om straks meer voor het tv-kijken te betalen, aldus Van Swinderen.

FNV wenst compensatie voor misgelopen reclame-inkomsten

De overheid moet de NPO gaan compenseren voor de reclame-inkomsten die de publieke omroep straks gaat mislopen. Dat stelt de FNV in een reactie op het plan van de coalitiepartijen om tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te laten zien bij de publieke omroep.

De FNV laat weten dat de publieke omroep de afgelopen jaren al ruim 250 miljoen euro heeft moeten bezuinigen. ''Nog meer geld kan er niet vanaf zonder de kwaliteit en kwantiteit van de programma’s aan te tasten. Er zijn in de afgelopen jaren al meer dan 600 banen bij de publieke omroep verdwenen', aldus FNV-bestuurder Martin Kothman. 'Door de druk op begrotingen en financiering zijn de arbeidsverhoudingen bij de publieke omroep vergaand verslechterd.'

Kothman zegt dat de kijkers, luisteraars en medewerkers van de publieke omroep 'niet de dupe mogen worden van een politieke deal tussen de regeringspartijen'.

Regionale omroepen enthousiast over het reclame-besluit

De regionale omroepen juichen de plannen toe om in de toekomst op NPO 3 hun programma's uit te zenden. 'Als de programma's van de regionale omroep op het derde net uitgezonden worden, zullen meer kijkers deze programma's zien en dat is van groot belang voor de regionale nieuws- en informatievoorziening', zegt Gerard Schuiteman, bestuurder van de Regionale Publieke Omroep (RPO).

Volgens Schuiteman moeten er wel dertien versies van NPO 3 komen, van elke regionale omroep één. 'In Groningen zijn de programma's van RTV Noord te zien en in Brabant de programma's van Omroep Brabant. Daarmee kan een prachtige invulling gegeven worden aan het derde net.' Hij heeft nog wel vragen bij de financiering ervan.

Momenteel loopt er al een proef in drie regio's, waar een kort regiojournaal te zien is op de landelijke omroep. Ook is sinds 1 april op NPO 2 op werkdagen 'Kijk op de Regio' te zien, een nieuwsblok van Omroep Gelderland, Omrop Fryslân en RTV Rijnmond direct na het NOS Journaal van 18.00 uur.

Update 17:57: Ster verrast over reclame-besluit

De Ster, die de reclame verzorgt bij het omroepbestel, is verrast over het besluit van de coalitiepartijen om tot 20.00 uur geen reclame meer op de buis te laten zien bij de publieke omroepen.

'Wij weten nog van niets. We zijn hierdoor verrast. We hadden als eerste betrokkenen toch geïnformeerd moeten zijn'', zei een woordvoerster. ''We wachten nu op bericht van het ministerie of dit klopt.'

Update 18:32: NPO niet op de hoogte gesteld door ministerie

De NPO stelt niet op de hoogte te zijn gebracht door het ministerie over het reclame-besluit. 'Er was al sprake van minder budget door teruggelopen reclame-inkomsten en dit plan zou betekenen dat er straks nóg minder reclame-inkomsten zijn, met als gevolg een nóg grotere bezuiniging. Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma’s en maakt de publieke omroep minder slagvaardig.'

Volgens de NPO lijken de plannen ook in strijd met het regeerakkoord, waarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep. 'Maar vooralsnog heeft de minister de plannen nog niet bevestigd en wachten we dus nog even af waar hij mee gaat komen.'

Bron: ANP MediaWatch / RTL Nieuws