background branding

Reclame Code Commissie: KLM misleidde met slogan 'Be a hero, fly CO2 zero'

22-04-09-klm-co2-reclame-misleidend.jpg

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft misleidende reclame gemaakt door te claimen dat klanten CO2-vrij kunnen vliegen. Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald, meldt persbureau Bloomberg dat de nog niet gepubliceerde uitspraak inzag. Een vliegtuig stoot namelijk wel CO2 uit, maar klanten kunnen die uitstoot tegen betaling compenseren. Met dat geld neemt KLM deel aan herbebossingsprojecten.

De Reclame Code Commissie stelt in de uitspraak dat de slogan 'Be a hero, fly CO2 zero' een absolute claim is. Daarbij moet KLM de claim kunnen onderbouwen en dat kan de luchtvaartmaatschappij niet voldoende, stelt de waakhond.

Bosprojecten als duurzame compensatie zijn controversieel

Herbebossingsprojecten en bosbeschermingsprojecten liggen al langer onder vuur als manier voor bedrijven om rekenkundig hun uitstoot te verminderen. Natuurorganisaties noemen die stappen onvoldoende, misleidend en soms ook onmogelijk om te controleren. Ook rond zogeheten duurzame luchtvaartbrandstof woedt een hevig debat. De luchtvaartsector zet juist zwaar in op deze middelen omdat elektrisch vliegen of vliegen op waterstof nog jaren op zich laat wachten.

KLM zegt in een reactie de uitspraak nog te bestuderen.

Bron: ANP