Rabobank gaat te hoge rente van afgelopen twintig jaar compenseren

151221 Rabobank.jpg

Rabobank belooft tot twintig jaar terug in te tijd te gaan met het compenseren van consumenten aan wie jarenlang te hoge rentes op kredieten in rekening is gebracht. Ook gaat de bank rente op te veel betaalde rente vergoeden, waardoor de vergoedingen hoger kunnen uitvallen dan bij concurrent ABN Amro, meldt De Telegraaf.

Via de rente-op-renteregeling gaat Rabobank vooralsnog het verst in het vergoeden op doorlopende consumentenkredieten waarop jarenlang te hoge rente werd geheven. Het gaat om ongeveer 200.000 klanten van Rabobank of de dochters Freo en Fideaal. Rabobank trekt wel een grens: wie minder dan 50 euro aan te veel betaalde rente heeft betaald komt niet in aanmerking voor een vergoeding

'Ruimhartige regeling'

De Consumentenbond spreekt van een 'ruimhartige regeling' die Rabobank uit eigen beweging heeft opgetuigd. De instelling bracht het balletje aan het rollen door een speciale claim tegen ABN Amro op te starten. Met de staatsbank kwam de Consumentenbond uiteindelijk een compensatieregeling overeen.

Rente terug bij verschil groter dan 50 euro

Rabo zegt bij die compensatie het verschil te berekenen tussen wat de klant heeft betaald en wat volgens het financiële klachteninstituut Kifid had moeten worden betaald. Klanten bij wie dat verschil groter is dan 50 euro krijgen dan de te veel betaalde rente terug. De bank gaat ook te veel betaalde rente op rente vergoeden.

De bank maakte in augustus al bekend dat er compensatie zou komen vanwege de zaak, naar aanleiding van uitspraken van de commissie van beroep van het Kifid in vergelijkbare kwesties bij andere banken. Het Kifid vindt dat deze banken bij de berekening van de variabele rente de beweging van de marktrente onvoldoende hebben gevolgd. Zij moeten de variabele rente opnieuw berekenen en het verschil terugbetalen aan de klant.

Compensatieregeling kost honderd miljoen euro

Bij een doorlopend krediet wordt een maximum te lenen bedrag beschikbaar gesteld dat de consument kan opnemen wanneer dat nodig is. Dat hoeft niet volledig en er wordt alleen rente betaald over het deel van het krediet dat wordt opgenomen. Rabo stelt zelf dat de renteontwikkelingen over het algemeen goed zijn gevolgd, maar dat er toch verschillen zijn ontstaan bij een beperkt deel van de klanten met doorlopende kredieten of producten waarbij de klant rood mag staan

De woordvoerder van Rabo geeft aan dat met de compensatieregeling 100 miljoen euro is gemoeid, exclusief kosten voor rente op rente en uitvoeringskosten. De bank heeft de regeling afgestemd met de Consumentenbond. In februari wordt bekend hoeveel in totaal aan kosten is gemoeid met de regeling, aldus de zegsman. Het kan naar verwachting tot eind 2022 duren voordat alle klanten die voor compensatie in aanmerking komen, zijn benaderd.

Bron: ANP