background branding

PLUS plaatst ongezonde kinderproducten niet meer op kinderooghoogte

kindermarketing-plus-02-05-2018.jpg

Kindertussendoortjes worden bij supermarktketen PLUS niet meer op kinderooghoogte geplaatst. De chocolade, koekjes en snoepjes worden in de loop van 2018 hoger dan 1,20 meter in de schappen gezet. PLUS hoopt op deze manier dat kinderen minder snel worden verleid tot de ongezonde producten. De keten wil zo kindermarketing tegenwerken.

De verplaatsing van de ongezonde producten moeten ervoor zorgen dat kinderen beschermd worden tegen overgewicht. Door verpakkingen van A-merkfabrikanten te verplaatsen, zien kinderen deze producten minder snel. Hierdoor denkt PLUS dat zij hier waarschijnlijk minder om vragen.

Reactie Alliantie Stop Kindermarketing

De Alliantie Stop Kindermarketing is erg blij met de vorderingen van de PLUS om kindermarketing van A-merken te verminderen.  Mark Wijne van de Alliantie zegt: 'Wij zijn heel blij dat PLUS, als eerste supermarkt in Nederland, producten van A-merkfabrikanten met daarop kindermarketing boven ooghoogte van jonge kinderen gaat presenteren. Dit is een stap in de goede richting van het helemaal stoppen met kindermarketing van ongezonde producten. We hopen dat meer productgroepen volgen. Het is nu zaak dat A-merken een stap zetten en kinderidolen, getekende- en/of animatiefiguren helemaal van hun verpakkingen halen voor producten buiten de schijf van vijf.'

Kindermarketing: vrolijke verpakkingen met kleurtjes

Vrolijke verpakkingen met daarop kinderhelden als Dora, Spongebob, Shrek en de Looney Tunes liggen vaak op ooghoogte en klaar voor grijpgrage kinderhandjes. Voor veel ouders is dit de reden om zonder het kroost boodschappen te doen, want eenmaal in het vizier van kindlief kunnen ze voor een hoop gezeur zorgen.Bekijk ook: Kindermarketing

Bron: PLUS