background branding

Overlast tijdens vakantie, waar heb je recht op?

193095762_l_normal_none.jpg

Je moet er niet aan denken: heb je eindelijk vakantie en wil je genieten van die welverdiende rust, blijkt dat het hotel aan de overkant grondig aan het verbouwen is. En tot overmaat van ramp houden de mensen in de hotelkamer naast jou er een lawaaiig nachtleven op na. Heb jij weer. Waar heb je dan recht op?

Dronken hotelgasten

Zingen de buren de hele dag vanaf het balkon luidkeels het hele repertoire van Frans Bauer of Mart Hoogkamer? Dan kan dat heel gezellig zijn, maar evengoed een bron van irritatie. Zeker wanneer de zangkwaliteiten door alcoholconsumptie tot een bedenkelijk niveau zijn gedaald. Toch kun je daar de reisorganisatie niet voor verantwoordelijk houden. Vanzelfsprekend kun je dit wel bespreken met de eigenaar van de accommodatie. Deze kan op basis van gedragscodes die het hotel zelf heeft opgesteld de luidruchtige buren wel dringend vragen rustiger te zijn.

Bouwwerkzaamheden in het hotel

Wanneer er in het hotel waar jij verblijft een grondige renovatie aan de gang is die voor fikse overlast zorgt, dan heb je volgens de reisvoorwaarden recht op een vervangende accommodatie of eventueel een compensatie voor geleden schade. Je moet uiteraard wel je ongenoegen eerst kenbaar maken bij de reisorganisatie voordat je ergens aanspraak op kunt maken. Wellicht kan het hotel een eenvoudige oplossing bedenken waardoor jij geen last hebt van de herrie.

Werkzaamheden vlakbij het hotel

Als de bouwwerkzaamheden niet in je eigen hotel plaatsvinden, maar bijvoorbeeld aan de overkant van de straat, dan valt het buiten de invloedssfeer van de reisorganisatie. In dat geval kun je geen aanspraak maken op een compensatie of vervangende accommodatie. Het is daarbij belangrijk op te merken dat jouw hotel wel een informatieplicht heeft. Als het hotel had kunnen weten dat er tijdens jouw vakantie fikse overlast zou zijn door werkzaamheden in de omgeving, dan had de reisorganisatie dat bij het boeken moeten melden. De vraag is vaak of een reisorganisatie maanden van tevoren kan weten of de overburen gaan verbouwen.

Blaffende honden

Wat belangrijk is om in aanmerking te komen voor een vergoeding of vervangende accommodatie is dus de ‘invloedssfeer’ van de accommodatie. Zijn er ‘s nachts op straat veel blaffende honden, dan kan dat zeer hinderlijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat het hotel of de camping daar invloed op heeft. Al in 2014 diende bij de Geschillencommissie Reizen een zaak over lawaaiige honden bij een camping. Conclusie van de commissie: de reisorganisatie en campinghouder waren niet aansprakelijk en hadden de mogelijkheid van blaffende honden ook niet vooraf hoeven melden. Alleen wanneer bijvoorbeeld een hondenpension of kennel in de buurt zou zijn had de reisorganisator daar melding van moeten maken. Want in dat geval was overlast door honden vooraf te voorzien geweest.

Overlast altijd melden

Het is belangrijk dat je altijd ter plekke je beklag doet bij de reisorganisator en laat weten dat de reis niet verloopt zoals je had verwacht. Er kan dan een klachtenrapportage worden gemaakt. Alleen dan kan je achteraf aanspraak maken op een vergoeding. De reisorganisator moet ten alle tijden eerst de kans hebben om het ongemak ter plekke op te lossen. Als dat niet kan en jouw vakantie daarvoor niet is zoals je had mogen verwachten, dan kun je aanspraak maken op een vergoeding. 

Neem vooraf contact op met je reisorganisatie.

Volgens Frank Radstake van de Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) is het altijd verstandig om bij het boeken al aan de reisorganisator je wensen kenbaar te maken: ‘Als je vooraf bij de reisorganisator duidelijk maakt wat voor jou van doorslaggevend belang is voor een fijne vakantie, is de kans groter dat je de juiste vakantie vindt. En je daarmee ook teleurstellingen voorkomt. Daarbij kun je achteraf, wanneer je reisgenot beperkt was, veel beter aangeven op welke punten de vakantie niet voldeed aan de verwachtingen.’

Vergoeding vaak minder hoog dan gehoopt

Wanneer jouw vakantie niet is geworden wat je redelijkerwijs op basis van de voorgestelde pakketreis had mogen verwachten, dan is er sprake van non-conformiteit. En dus heb je recht op een tegemoetkoming. Een vergoeding voor gederfd reisgenot is helaas vaak minder hoog dan mensen hopen. Radstake: ‘Vanuit de ANVR is er geen lijn over de hoogte van tegemoetkomingen, dat bepalen reisorganisatoren zelf’. Wees niet verrast als je bijvoorbeeld ‘slechts’ een vergoeding van zo’n 15 tot 20 procent krijgt geboden, terwijl je het gevoel hebt dat de hele vakantie in duigen is gevallen. 

Slechts compensatie voor een deel pakketreis

Als je een pakketreis hebt geboekt naar Aruba en daar wordt je vakantie een aantal dagen verpest door bouwvakkers aan de overkant, dan krijg je een vergoeding voor het specifieke gedeelte dat niet conform de verwachtingen was. Je hebt dan wellicht het gevoel dat je halve vakantie verpest is, maar je krijgt dan niet de helft van de reissom terug. Immers, een aantal onderdelen van je pakketreis zijn dan wel conform de verwachtingen uitgevoerd: de vlucht (een duur onderdeel bij een verre reis), eventuele excursies of verzorging (ontbijt, lunch of diner), de transfer van en naar het vliegveld en de dagen dat er geen overlast was. 

Geen oplossing? Ga naar de Geschillencommissie

Wat nou als je het idee hebt dat de reisorganisatie jou echt probeert af te schepen met een fooi? Radstake: ‘Ben je het niet eens met het voorstel van de reisorganisator. Dan kun je een geschil aanhangig kan maken bij de Geschillencommissie Reizen, als je tenminste hebt geboekt bij een ANVR-reisonderneming. Die zal op basis van de daadwerkelijke feiten een beroep doen op gederfd reisgenot en bepalen of de geboden compensatie recht doet aan de situatie’. De kosten voor een zaak bedragen meestal tussen de 25 en 152,50 euro. Je krijgt dit terug als je in het gelijk wordt gesteld.