background branding

Ouders zijn klaar met kindermarketing voor ongezonde producten

supermarkt-kindermarketing-15102018.jpg

Veel ouders willen maatregelen tegen reclame op ongezonde producten als koek, snoep en frisdrank bij sportevenementen, op scholen, in tv-series, films en games. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum.

In totaal 71 procent van de ouders vindt dat marketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen. En 60 procent van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via social media.

'Kinderen moeten beschermd worden tegen kindermarketing'

Ze vinden het Voedingscentrum aan hun zijde. 'Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten', aldus Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum.

FNLI haalt kinderidolen van verpakking

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie voor bedrijven in de levensmiddelenindustrie, heeft in mei aangekondigd dat het kinderidolen van de verpakkingen gaat halen. Dat is volgens het Voedingscentrum een goede stap, maar deze gaat de organisatie nog niet ver genoeg.

De representatieve steekproef onder meer dan duizend ouders met kinderen tot en met zeventien jaar werd uitgevoerd door Flycatcher.

Online kindermarketing

Hoe weet je nog welke reclame jouw kind bereikt via bijvorbeeld zijn of haar favoriete vlogger? En hoe controleer je wat je kinderen zien op social media? Kindermarketing voor ongezonde producten gericht op kinderen onder de dertien jaar is verboden, maar het Voedingcentrum pleit voor veel strenger toezicht. Vanavond 15 oktober in Radar besteden wij aandacht aan online kindermarketing.

Radar Poll: 88% is voor verbod op kindermarketing

Bron: ANP