background branding

Ombudsman vindt aanvraagprocedure Noodfonds Energie oneerlijk

Ombudsman

De Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft scherpe kritiek op de aanvraagprocedure van het Tijdelijk Noodfonds Energie. Door de digitale procedure is het voor kwetsbare groepen die geen DigiD hebben onmogelijk om toegang te krijgen tot de financiële hulp die ze hard nodig hebben. Van Zutphen roept in het programma Radar demissionair minister Carola Schouten op om deze groep alsnog te helpen, en wijst erop dat de huidige procedure “oneerlijk en unfair” is. 

Er moet een niet-digitale weg zijn

Ook kunnen wettelijke vertegenwoordigers, zoals mentoren, bewindvoerders of curatoren, geen aanvraag indienen namens hun cliënten, omdat zij niet gemachtigd kunnen worden. “Er moet iets bedacht worden voor de mensen die niet mee kunnen doen in het Noodfonds'', aldus van Zutphen. Hij wijst erop dat burgers altijd de keuze moeten hebben tussen een digitale en niet-digitale weg, en maant minister Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen dit mogelijk te maken. 

Onacceptabel

In Nederland zijn zo'n 273.000 mensen onder bewind gesteld en 2,6 miljoen mensen digitaal niet vaardig. Zij mogen of kunnen niet zelf hun zaken digitaal regelen met de overheid maar zijn daarvoor afhankelijk van een wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde. De Nationale ombudsman vindt het onacceptabel dat de digitale toegang voor wettelijk vertegenwoordigers en gemachtigden, die namens een grote groep kwetsbare burgers zakendoen met de overheid, niet goed is geregeld. ‘’De overheid moet harder lopen, zodat écht iedereen mee kan doen’’, zegt Van Zutphen in Radar.

Subsidie

Het Tijdelijk Noodfonds Energie is in 2022 opgericht door energieleveranciers Eneco, Essent, Greenchoice en Vattenfall en een aantal maatschappelijke organisaties. De Rijksoverheid ondersteunt dit landelijke fonds. Het Noodfonds betaalt een deel van de energierekening voor zes maanden na aanvraag voor huishoudens die in aanmerking komen voor steun.