background branding

Nieuwe dienstregeling NS ingegaan: dit is veranderd voor jou

De nieuwe dienstregeling van de NS is ingegaan. Radar zet voor je op een rij wat er allemaal veranderd is. 

In het kort

  • Er rijden meer intercity’s per uur tussen de grote steden
  • En meer sprinters op populaire routes
  • Buiten de spits rijden juist minder treinen

Buiten de spits minder treinen

In de nieuwe dienstregeling zijn een paar grote veranderingen. Zo rijden buiten de spits minder sprinters op bepaalde trajecten.

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders en Utrecht Centraal en Woerden rijdt nog maar twee keer per uur een sprinter. Op de trajecten Utrecht Centraal – Hoofddorp en Hoofddorp – Leiden Centraal rijden de sprinters op vrijdag twee keer per uur, waar dat eerst vier keer per uur was. 

In daluren meer treinen in Randstad

Op trajecten in de Randstad rijdt de intercity in de daluren en in het weekeinde juist vaker. Tussen Utrecht en Den Haag, op de trajecten Utrecht – Rotterdam, Den Haag – Amsterdam, Schiphol – Nijmegen en Dordrecht – Schiphol rijdt de intercity bijvoorbeeld net als op werkdagen vier keer per uur. Eerst was dat in het weekeinde en buiten de spits twee keer per uur.

Waarom een nieuwe dienstregeling?

Mensen maken sinds corona op een andere manier gebruik van de trein, aldus de NS. Daar speelt de vervoerder op in door op rustige momenten minder treinen te laten rijden. “Dinsdag en donderdag zijn typische forensendagen geworden. Dat vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen”, aldus het bedrijf.

Elke tien minuten een trein in spits

Van maandag tot en met donderdag rijdt er in de spits ook weer elke tien minuten een intercity op de lijn Arnhem – Utrecht – Schiphol – Rotterdam. NS laat die dagen in de spits meer sprinters rijden tussen Assen en Groningen (vier per uur). 

En ook tussen Dordrecht en Rotterdam gaat er in de spits van maandag tot en met donderdag elke 10 minuten een sprinter. Tussen Arnhem en Nijmegen rijdt de sprinter tijdens daluren, net als in de spits, vier keer per uur.

Andere veranderingen

En er is nog meer veranderd. Zo is de Intercity Direct tussen Breda en Amsterdam weer terug op de hogesnelheidslijn. Ook is er een verbeterde verbinding met Berlijn, waardoor je een half uur sneller in de Duitse hoofdstad bent. Ook in de loop van 2024 denkt NS nog verbeteringen aan de dienstregeling te kunnen doorvoeren.