Niet blij met je app? Zo krijg je je geld terug

200513 app downloaden web.jpg

Stel, kindlief krijgt je smartphone te pakken en downloadt een betaalde game. Of misschien bevalt je nieuwe app je niet. Nu we door corona meer thuis zijn, kopen we vaker digitale games en programma's aan, maar dat loopt soms fout. Je kan je geld vaak terugkrijgen, met een leuk weetje: je kan de app erna gewoon houden.

Het Europese herroepingsrecht geeft je sinds 2014 als particulier veertien dagen bedenktijd om online aankopen binnen de EU te annuleren of terug te sturen. Je hoeft geen reden op te geven om je pakje te retourneren aan de webshop. 

Maar een app, digitale game of e-book kan je niet terugsturen. Digitale inhoud die aan de eindgebruiker is bezorgd, wordt meestal uitgesloten van de Europese wetgeving. Toch staan veel leveranciers toe, onder bepaalde voorwaarden en met soms een extra stap, om van je aankoop af te zien. Zo ook de Apple App Store voor iOS en Google Play Store voor Android.

De loophole van App Store

In navolging van het herroepingsrecht houdt de App Store een 'niet tevreden, geld terug’-garantie van twee weken aan, zonder gezeur. Naast schriftelijk bezwaar aantekenen, kan je ook de afzonderlijke website reportaproblem.apple.com gebruiken, wat handiger is.

Log in en zoek de app waarvoor je je geld terug wil in de lijst met recente aankopen. Druk op de knop 'Meld een probleem' en geef de reden aan. Je behoudt de app of game op je smartphone, al zal die geen updates krijgen. 

Omdat het probleemloos retourneren wordt misbruikt als loophole om gratis apps te downloaden, heeft Apple maatregelen genomen. Wie zijn geld vaak teruggevraagd, krijgt een waarschuwing. Zij kunnen een app pas aankopen als ze afzien van het herroepingsrecht.

Snel zijn bij Google Play Store

Reageer je binnen twee uur na aankoop van je app of game, dan betaalt Google Play Store voor Android je het volledige bedrag terug. Google zegt meestal binnen 15 minuten op je aanvraag te antwoorden, maar dat kan ook tot vier werkdagen duren. 

Je kan via de website een teruggave aanvragen. Ga via je account naar je bestelgeschiedenis (of transactieoverzicht). Kies bij de app of aankoop waarvoor je je geld terug wil voor 'Een teruggave aanvragen' en omschrijf het probleem.

Google spoort ook aan om de ontwikkelaar van de app, die zijn eigen retourbeleid heeft, zelf te contacteren. Via de detailpagina van de app vind je bij 'Aanvullende informatie' een contactoptie.

Na twee uur retourneren

Google stelt dat je na die twee uur, de tijd om je applicatie te testen, geen aanspraak op terugbetaling meer kunt maken. Met je aankoop gaf je uitdrukkelijk toestemming om van het herroepingsrecht af te zien, omdat de content al voor je beschikbaar was. 

Maar via de Google Play Store-website kun je altijd je geld terugvragen. Doe je dat binnen 48 uur na je aankoop, dan is de kans groot dat je je geld terugkrijgt. Volgens sommige gebruikers lukt dat ook na die twee dagen nog, binnen de wettelijke herroepingstermijn van veertien dagen. Het kan dat de ontwikkelaar je naar de annuleringsreden vraagt, maar hoe dan ook kun je het maar proberen.