background branding

'Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezondere dranken'

frisdranken-gezonder-09102019.jpg

Consumenten zijn bewuster over hun gezondheid als het gaat om (fris)dranken, stelt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) in een onderzoek. Zo geeft vier op de vijf Nederlanders aan wel eens bewust voor een light- of zerovariant te kiezen omdat hier minder calorieën inzitten. Meer dan de helft zegt vaker op het aantal calorieën te letten dan twee jaar terug.

Op basis van het Nationale Frisse Drankenonderzoek publiceert FWS cijfers over het consumentengedrag met betrekking tot (fris)dranken. Nederlanders in de leeftijdsgroep van 22 tot 27 jaar zijn het meest bewust over hun drankconsumptie: 59 procent is in twee jaar tijd meer water gaan drinken en 58 procent let bewust op het aantal calorieën als ze frisdrank drinken. 

Light frisdrank: een gezond alternatief?

Generatieverschil

Millenials (22 – 27) kiezen het vaakst voor een light- of zerovariant; zo’n 34 procent neemt in vergelijking met twee jaar geleden vaker een gezonder drankje. Over het algemeen wordt vruchtensap door elke generatie bij het ontbijt gedronken en is water de dorstlesser voor de rest van de dag. Consumenten van 14 tot 22 jaar (Generatie Z) drinken water en limonadesiroop vaker uit gewoonte, in vergelijking met andere generaties.  

Misverstanden omtrent het drinken van frisdrank

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten nog een aantal zaken over frisdrank verkeerd begrijpen. Zo denkt meer dan de helft dat er suiker wordt toegevoegd aan 100% vruchtensap, 73 procent dat energydrank veel meer cafeïne bevat dan koffie en tweederde dat light- of zerovarianten nog steeds suiker bevatten.

Bekijk hier het volledige onderzoek.

Bron: ANP / Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen