background branding

Met deze tips gaan je autobanden zo lang mogelijk mee

autobanden site.jpg

De winter komt eraan en de status van je autobanden is belangrijker dan ooit met al het natte en koude weer op komst. Heeft je band inmiddels misschien veel profiel verloren, dan slip je zo door de bocht wanneer het ‘s nachts heeft gevroren. Maar hoe lang gaan je banden eigenlijk mee en hoe weet je of ze nog een winter kunnen doorstaan?

Om daar achter te komen spreekt Radar met Jos van der Drift: auto-expert bij de ANWB. Van der Drift beaamt dat het een goed idee is om nu naar je banden te kijken. ‘De dagen worden korter, het is nat buiten en je rijdt naar werk in het donker of bij mistig weer. Dat zijn allemaal omstandigheden die de kwaliteit van een band heel relevant maken.’ 

De levensduur van je autoband

Aangezien er enorm veel verschillende banden bestaan - zoals er ook veel verschillende auto’s zijn - is de levensduur niet voor iedere band hetzelfde. Daarnaast wordt de levensduur van een band sterk beïnvloed door factoren als de rijstijl, de bandenspanning, het wegdek, accelereren en remmen, het klimaat waarin je rijdt en bijvoorbeeld de belading van de auto. 

Gooi je toch alle banden op een hoop om een gemiddelde te trekken, dan kom je volgens de auto-expert uit op zo’n 40.000 tot 50.000 te rijden kilometers per autoband, met uitschieters naar boven en naar onder. Of je dit aantal haalt of er misschien ver bovenuit stijgt, heeft voornamelijk te maken met hoe jij zelf met je autobanden omgaat.

Zo gaan je banden langer mee

Van der Drift geeft dan ook de beste tips om je banden zo lang mogelijk mee te laten gaan. 

  • ‘De algehele regel is om zo min mogelijk kleine ritjes te maken met je auto. Niet alleen slijten je banden hier erg snel van door het vele remmen en accelereren dat je bijvoorbeeld in de stad moet doen, maar je verbruikt ook nog eens veel brandstof.’
  • ‘Zorg ervoor dat je je auto niet onnodig zwaar belaadt. Gebruik je achterbak dus niet als een soort opslag. Hoe zwaarder de auto, hoe meer druk er op de banden ligt en hoe sneller ze zullen slijten.’ 
  • ‘Check regelmatig je bandenspanning, idealiter elke maand. Vooral een te lage bandenspanning geeft overmatige slijtage, maar een te hoge spanning is ook niet goed. En wat belangrijk is: sommige moderne auto’s hebben bandenspanningsensoren, maar deze registreren het alleen als één band zachter is dan de rest, en niet wanneer alle banden te zacht zijn. Dit is dus geen vrijbrief voor een regelmatige controle.’
  • ‘In een warm klimaat waar het asfalt heel heet is, slijten banden sneller. Dit is ook een van de redenen waarom we afraden om met je winterbanden in de zomer te rijden. Het rubberprofiel van deze banden is heel anders en zal erg snel slijten wanneer je hiermee over heet asfalt rijdt.’

Op dít moment moet je de banden vervangen

Meer aandacht voor je banden zal er dus voor zorgen dat deze wellicht wat langer meegaan dan gemiddeld. Maar hoe weet je eigenlijk wanneer de banden dan wel vervangen moeten worden? De auto-expert licht toe: ‘Er is een officiële richtlijn, banden mogen namelijk niet minder profiel hebben dan 1,6 millimeter: minder is strafbaar. De profieldiepte van de band wordt standaard tijdens de APK gemeten.’ 

‘Maar daarnaast kun je ook naar de band zelf kijken. Een band heeft namelijk een duidelijk profiel en groeven in het loopvlak voor waterafvoer. In deze groeven zitten een soort ophoginkjes, ofwel slijtindicatoren. Als zo’n indicator aan de oppervlakte komt, dus in contact komt met de weg, dan is de grens van 2 millimeter bereikt en dan is de band wat ons betreft wel echt op.’

Extra tips om de leeftijd van banden af te lezen

Koop je bijvoorbeeld een tweedehands auto en kan de verkoper je niet vertellen hoe oud de banden al zijn? Ook hiervoor kent Van der Drift een handig trucje:

‘Op iedere band staat wel een productiedatum: de DOT-code. Dit is een viercijferig getal, dat vaak in een ovaal cirkeltje op de zijkant van de band te vinden is. Deze code geeft de herkomst en de leeftijd van de band aan. De eerste twee cijfers van de code geven de week aan, bijvoorbeeld: 22. De laatste twee cijfers van de code zijn het jaar, bijvoorbeeld: 15. Dan weet je: deze band komt uit de 22e week van 2015.’

‘Dan kun je nog kijken uit welk jaar de auto komt en op die manier kun je herleiden of de eerste set banden nog op de auto staat of dat deze inmiddels vernieuwd zijn. Door ook op de kilometerteller van de auto te kijken, kun je wel inschatten hoe lang de banden nog meegaan.’ 

Zo zie je een klapband aankomen

Hoewel de kwaliteit van autobanden de afgelopen dertig jaar volgens Van der Drift enorm is verbeterd, kan een klapband in een enkel geval nog wel voorkomen. ‘Om dit aan te zien komen, is het vooral weer van belang om de band goed in de gaten te houden. Werp er regelmatig een kritische blik op. Zie je bijvoorbeeld een bult zitten op de band, of steekt er een spijker uit? Zo’n spijker kun je er soms gewoon uittrekken, waarna je weer door kunt rijden en een lekke band zelfs weet te voorkomen. Het goed in de gaten houden van de band kan dus een preventieve werking hebben.’  

‘Bovendien kun je het ook aanvoelen tijdens het rijden. Voel je dat er iets merkwaardigs gebeurt tijdens het afrollen van de band? Zoals een hobbel of je hoort bepaalde bijgeluiden die van de band afkomstig kunnen zijn. Dan weet je dat er iets mis is.’ 

Moet je zomer- en winterbanden gebruiken voor het beste resultaat?

Je wilt dus dat je banden zo lang mogelijk meegaan en nu blijkt dat winterbanden sneller slijten in de zomer. Is het dan het beste om beide soort banden aan te schaffen of ga je voor de vierseizoensband? Van der Drift beantwoordt de vraag: ‘Als iemand echt maar één set banden wil gebruiken het hele jaar, raden we wel aan om voor de all season band te kiezen. Deze levert in de winter namelijk veel betere prestaties dan een zomerband.’ 

De expert vervolgt: ‘Alleen moet je wel ergens een streep trekken. De all seasons zijn vooral goed voor de wat kleinere en lichtere categorie auto’s. Grotere en zwaardere auto’s met grotere banden zullen de nodige concessies moeten doen, wanneer zij op deze banden gaan rijden. In dat geval zijn wij dan ook wel echt voorstander van de zomer- én winterband. En zeker voor de wintersport is een winterband nadrukkelijk beter dan een all season’