background branding

Meeuwen die jouw eten van het terras afpikken: wat kun je doen?

Meeuwen Frietjes

Je zit heerlijk in het zonnetje op het terras te genieten van een lekker lunchbroodje of wat frietjes. In de stad of aan het strand kan het zo gebeuren dat de meeuwen ook willen meegenieten van jouw eten. Wat als een meeuw jouw net gebrachte eten van je steelt? Kan je om een nieuwe portie vragen of heb je toch echt pech?

Wanneer heb je pech? 

Of een horeca eigenaar jou nieuw eten moet aanbieden als een meeuw jouw eten heeft gejat, hangt van de situatie af. Allereerst hangt het ervan af of je al betaald hebt of niet. Bij een vis- of frietkraam betaal je vaak voordat je het eten krijgt. Als een meeuw dan jouw haring steelt terwijl je er net in wil happen, ben je daar zelf verantwoordelijk voor. 

Ook maakt het uit of je op het grondgebied van de horecazaak staat of niet. Wanneer jij met je zakje frietjes op een openbaar bankje zit en een meeuw jouw frietjes uit het zakje vist, is het opnieuw je eigen verantwoordelijkheid. “Het is aan de gast om alert te blijven in een omgeving waar dit veel voorkomt”, legt een woordvoerder van de Koninklijke Horeca Nederland uit. 

Verantwoordelijkheid van de horecaondernemer

Maar dat de gast alert moet blijven, betekent volgens horecarechten advocaat Carel Erasmus nog niet dat de gast ook altijd verantwoordelijk is. Als je met je eten op het terras zit en je nog niet betaald hebt, kan de horecaondernemer wel degelijk een verantwoordelijkheid hebben. 

“Als het bekend is dat in die omgeving veel meeuwen vliegen, dan kan je van de horecaondernemer verwachten dat deze maatregelen onderneemt”, legt Erasmus uit. “Denk bijvoorbeeld aan het waarschuwen van de gasten of het ophangen van netten.” 

Voorbeeld: waarschuwingsbordje

In een Rotterdams restaurant hangt bijvoorbeeld een bordje met daarop de tekst: “Het personeel is niet aansprakelijk voor het restitueren van uw gekochte etenswaren, wanneer de meeuwen dit afpakken.”

Voorbeeld Meeuwen

Volgens advocaat Erasmus is dit inderdaad een manier waarop horeca-eigenaren de verantwoordelijkheid bij de gast kunnen neerleggen. “Zo'n bordje heeft zin, want als die klant daarna bij de eigenaar komt klagen zegt hij: tja, ik heb je gewaarschuwd", legt hij uit. 

Zonder maatregelen nieuwe frietjes

Als de horecaondernemer geen maatregelen heeft genomen en zijn gasten niet waarschuwt voor de meeuwen, kun je dus best om een nieuwe portie frietjes of een nieuw lunchbroodje vragen. “En dan hebben we het nu over frietjes, maar als diezelfde vogel een dure bril pikt van een paar honderd euro, dan kan het veel serieuzer worden”, vertelt advocaat Erasmus.  

Maar hij voegt hier wel nog aan toe, “Als het nog nooit is voorgekomen dat meeuwen van gasten pikken, of als er weinig meeuwen voorkomen in de omgeving, dan gaat dit natuurlijk minder snel op.” 

Voorkomen

Horecaondernemers voorkomen dus liever dat het eten van hun gasten gejat wordt door meeuwen. “Op veel plaatsen zien we dat ondernemers ervoor waarschuwen of zelf ook maatregelen nemen om dit te voorkomen”, zegt de woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland. 

Je kunt ook zelf voorkomen dat meeuwen jouw eten stelen. De dieren zouden minder snel op je eten af vliegen als je ze strak aankijkt. Al kan een haring happen terwijl je een meeuw strak aankijkt, er ook wel erg bijzonder uit zien. 

Meer over