background branding

MediaMarkt gaat voor marktplaatsmodel: wat als er problemen zijn met producten van derden?

26102021 mediamarkt-logo.jpg

Na bol.com, Zalando en Amazon gaat nu ook MediaMarkt samenwerken met externe verkopers. Uit onderzoek van Radar is gebleken dat het niet altijd duidelijk is waar je product precies vandaan komt op dergelijke platforms. Hoe gaat de elektronicaketen dit aanpakken?

Suzanne Noorlander, communicatieadviseur van MediaMarkt Benelux, meldt desgevraagd dat het platform inderdaad vergelijkbaar zal zijn met bol.com. 'Maar we zullen ons wel blijven focussen op consumentenelektronica.' Het platform wordt in het tweede kwartaal van 2022 gelanceerd.

(On)duidelijkheid

Uit een poll van Radar is gebleken dat klanten vaak onduidelijkheid ervaren bij verkoop door derden via een webshop. Hierdoor weet je als consument niet waar je met problemen kunt aankloppen als je via een webwinkel iets bestelt wat eigenlijk van een andere verkoper komt.

Wordt dit op het nieuwe platform duidelijk aangegeven? In reactie op deze vraag meldt Noorlander dat je voor deze producten terechtkunt bij de verkopende partij en ook bij een speciaal MediaMarkt-telefoonnummer. 'Je kunt ook altijd één van onze winkels bezoeken waar we je verder helpen.'

Vermelding

De winkelketen zal daarnaast duidelijk vermelden of er een andere verkopende partij is. 'Dit zal worden getoond op de productpagina’s. Hier kun je doorklikken op die partij en alle informatie zien die wij over hen hebben. Inclusief hun verzend- en retourbeleid, alsook de reviews die zij krijgen.' In Duitsland is het platform al gelanceerd.

Wie is wettelijk verantwoordelijk?

Een andere bevinding uit het onderzoek is dat partijen vaak naar elkaar wijzen als er problemen zijn. 'Echt al paar keer gehad', antwoordt een respondent.

Wettelijk gezien is de partij waarbij je een product koopt aansprakelijk en niet het platform. Dit klinkt simpel, maar in de praktijk blijkt de klachtenafhandeling niet vlekkeloos te verlopen. Wanneer externe partijen slechte service leveren zijn consumenten vaak de dupe en worden ze ook niet geholpen door het platform zelf. Radar besteedde eerder al aandacht aan dit probleem. Je kunt de uitzending over de wettelijke verantwoordelijkheid van externe partijen en (het gebrek aan) hulp van platforms hier terugkijken.

MediaMarkt-item Radar Checkt!

Verslaggever Fons Hendriks haalde eerder dit jaar verhaal bij MediaMarkt omdat de klachten over de winkelketen opnieuw binnenstroomden. Benieuwd naar de reactie van MediaMarkt? Bekijk het item hier: