background branding

Mag een werkgever je social media screenen bij een sollicitatiegesprek?

Getty Images 102678771

Je hebt na het versturen van een sollicitatie vast eens gedacht: gaan ze naar mijn social media kijken? Om te zien waar jij je zoal mee bezighoudt, of hoe jij jezelf presenteert. Volgens een onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij screent 25 procent van bedrijven de socialmediaprofielen van sollicitanten. Toch zijn er regels waar een werkgever zich aan moet houden voor ze je profiel bekijken.

Privacywetgeving

Werkgevers moeten zich bij het screenen van jouw accounts houden aan de privacywetgeving: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarin staat beschreven wat een werkgever wel en niet mag doen met persoonsgegevens. Jouw socialmediaprofiel valt hieronder, ook als deze openbaar te bezoeken is. Om jouw gegevens te mogen gebruiken in een sollicitatieprocedure moet de werkgever dit vooraf aangeven, of is er juridische grondslag nodig.

Of die regels worden nageleefd is moeilijk te bewijzen. “Er is geen duidelijke instantie die hier adequaat toezicht op houdt. Daardoor hebben de regels in de praktijk beperkte impact”, zegt arbeidsrechtadvocaat Jeannette Stam tegen Editie NL.

Wat zoeken bedrijven op jouw social media?

Wanneer een bedrijf je social media screent let 62 procent vooral op mogelijk onprofessioneel gedrag, volgens het onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij. Daarvan controleert 56 procent of de informatie overeenkomt met het cv, en kijkt 46 procent naar de persoonlijke opvattingen van de kandidaat.

Bereid je profiel voor

Het juiste profiel kan andersom een positieve impact hebben op je sollicitatie. Grote uitzendbureaus en banenwebsites zoals Randstad, Monsterboard en Young Capital bieden op hun website tips aan sollicitanten voor hun socialmediagebruik: 

  • post geen foto’s die je ook niet aan je ouders zou laten zien
  • laat zien dat je geïnteresseerd bent in de branche waarin je solliciteert
  • houd rekening met de functie waarop je solliciteert
  • zorg dat je online identiteit een goed beeld van de werkelijkheid geeft
  • vermijd negativiteit en slecht taalgebruik