background branding

Lidl en ALDI worden populairder, om een onverwachte reden

22-07-22-lidl-aldi-inflatie-corona-supermarkt.jpg

Nederlanders gaan vaker naar goedkopere supermarkten zoals Lidl en ALDI. Dat schrijft NU.nl op basis van cijfers van marktonderzoeker IRI. De oorzaak van de verschuiving ligt niet voor de hand: die ligt niet in de stijgende prijzen van boodschappen maar in een normalisering na de coronapandemie. 

IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld ziet dat klanten minder vaak naar luxere supermarkten gaan zoals Albert Heijn en Jumbo, en in plaats daarvan boodschappen doen bij prijsvechters. 'Maar het lijkt erop dat dit vooral een herstel is van de dip die ALDI en Lidl in de coronaperiode hadden en dit niet direct komt doordat boodschappen duurder zijn geworden,' zegt ze tegen NU.nl. 

Supermarktdip tijdens corona

De dip verliep als volgt: vóór de coronacrisis hadden ALDI en Lidl samen een aandeel 16,2 procent in de supermarktwereld. In de crisis zakte dat naar 15,6 procent. Nu is het percentage deels hersteld naar 15,9 procent. Tijdens de coronapandemie bezochten mensen liever maar een enkele supermarkt om daar al hun boodschappen te halen. 

Inflatie beïnvloedt wel degelijk het boodschappen doen

De heersende hoge inflatie veroorzaakt dan niet de groei van ALDI en Lidl, IRI ziet wel dat die het koopgedrag ín supermarkten verandert. Volgens Van Beekveld worden er 'beduidend meer' huismerken gekocht. Ook bij ijs kopen mensen goedkopere alternatieven. 'En er wordt minder biologisch vlees verkocht, wat duurder is dan de niet-biologische variant.'