Let op met inchecken bij het OV, anders kost het je een flinke duit

OVpay, het nieuwe in- en uitchecken met een contactloze betaalpas, creditcard, of je mobiel in het ov laat nog wat te wensen over. Onoplettende reizigers kunnen ineens 20 euro van hun rekening zien verdwijnen. Reizigers checken ongemerkt in met hun pinpas, terwijl ze willen inchecken met de ov-chipkaart of er worden verschillende kaarten gebruikt bij één reis.

Reizen zonder ov-kaart mogelijk

Mensen die zonder ov-chipkaart willen reizen, kunnen nu bijna overal in Nederland inchecken met een betaalpas, creditcard, of je mobiel. Super handig, maar alleen als je precies weet hoe het werkt. Radar heeft de afgelopen tijd klachten binnengekregen van reizigers die met hun ov-chipkaart wilden inchecken, maar waarbij ongewenst werd ingecheckt met de betaalpas.

Let op met inchecken

Het systeem is erop gemaakt dat er één pas tegelijk tegen het inchecksysteem gehouden moet worden. Het komt voor dat mensen inchecken door hun telefoon of mobiel met passen tegen de scanner houden. In het juiste geval geeft de incheckpoort of paal aan dat je maximaal één pas voor de scanner moet houden, maar wat blijkt? Sommige palen zijn niet zo ingesteld. 

Fons gaat op onderzoek

Verslaggever Fons ging op onderzoek uit, om te kijken waar het fout gaat. Zo blijkt dat het voornamelijk incheckpoorten zijn die geen foutmelding geven. Zodra je twee kaarten tegen de paal aanhoudt, ziet de paal de betaalpas als de meest dominante kaart en scant deze niet de ov-chipkaart.

Als je dan ook nog met een andere kaart uitcheckt, dan betaal je dus voor twee ‘niet uitgecheckte’ reizen. Kosten? Twee keer 20 euro. Daarnaast betaal je bij OVpay het volle pond voor je reis, want reizen met korting kan nog niet met het nieuwe systeem. 

Reactie OVpay

Wij vroegen OVpay waarom wordt er niet één systeem gebruikt waarbij de reiziger wordt gewaarschuwd zodra er met twee kaarten wordt ingecheckt.  ''Voor de invoering van OVpay zijn bij alle OV-bedrijven tezamen ruim 60.000 kaartlezers aangepast. En die zijn niet allemaal van hetzelfde merk of type. De OV-bedrijven zijn zelf eigenaar van die apparatuur en hebben daarvoor contracten met verschillende wereldwijd opererende leveranciers.''

OVPay geeft aan dat er een richtlijn is voor de systemen die door alle leveranciers doorgevoerd moet worden. Als hier afwijkingen worden gezien, wordt verzocht de software aan te passen en te verbeteren. De gehele reactie is hier te lezen.