background branding

Koopjedeal.nl misleidt klanten alwéér, zegt Reclame Code Commissie

21-9-29-koopjedeal-misleidend-reclame-code-commissie-polo-adviesprijs-107595611_s.jpg

De Reclame Code Commissie noemt een aanbieding van Koopjedeal.nl misleidend. Het gaat om een poloshirt dat wordt aangeboden voor 19,99 euro met een adviesprijs van 79,99 euro. Die adviesprijs ligt hoger dan de werkelijke adviesprijs van het shirt en dat is volgens de commissie misleidend.

Door de adviesprijs hoger voor te doen dan die werkelijk is, lijkt de aanbieding van de website een stuk beter dan die is. In dit geval denkt de consument een shirt met meer korting te kopen dan eigenlijk het geval is.

Niet de eerste misleidende reclame

Het is niet de eerste keer dat de aanbiedingenwebsite zich schuldig maakt aan het misleiden van klanten met een te hoge adviesprijs, stelt de commissie. Daarom heeft de Stichting Reclame Code woensdag de uitspraak over het poloshirt openbaar gemaakt.

De commissie kan de website geen straf opleggen en adviseert Koopjedeal.nl om niet nog een keer een misleidende advertentie te plaatsen. Bij de Stichting Reclame Code kunnen consumenten klachten indienen over reclames. De commissie onderzoekt dan of de klacht gegrond is en doet daar een uitspraak over.

Veel dagaanbiedingssites misleiden

Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek eerder al dat Webshops als Koopjedeal, iBOOD en OneDayOnly meestal niet goedkoper zijn dan andere webwinkels. Meer dan de helft van de aanbiedingen die de bond onderzocht, waren ergens anders net zo goedkoop - of goedkoper.

Bron: ANP