background branding

Koffieleuten opgelet! Prijs fors gestegen: zo zit het per merk en supermarkt

13022021 koffie.jpeg

De prijs van koffie is het afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Maar bij welke supermarkt ben je nu het goedkoopste uit? En hoe zit met de verschillende merken?

De organisatie onderzocht hiervoor de prijzen van twaalf supermarkten en een koffiespeciaalzaak.

Albert Heijn

Uit de prijspeiling blijkt dat de prijzen in de laatste week van januari het hardst zijn gestegen. Albert Heijn was daarbij de eerste die de prijs verhoogde, waarna de rest van de supermarkten langzaam volgden.

Goedkoopste winkel voor bekende merken

Drink jij het liefst koffie van de bekende merken? Dan ben jij de Dirk en Vomar het goedkoopst uit, namelijk 6 procent goedkoper dan het gemiddelde. En waar is deze koffie is het duurst? Dat is bij de koffiespeciaalwinkel koffievoordeel.nl. 'Zij noemen zichzelf 'de voordeligste koffiewinkel van Nederland'. Maar zijn 12 procent duurder dan gemiddeld', aldus de Consumentenbond.

Voor echte koffieleuten kan dit dus best wat schelen. Je kunt hier een overzicht vinden van het prijsniveau in verschillende supermarkten ten opzichte van het gemiddelde:

  • Dirk: 6 procent goedkoper
  • Vomar: 6 procent goedkoper
  • DekaMarkt: 4 procent goedkoper
  • Hoogvliet: 4 procent goedkoper
  • Picnic: 3 procent goedkoper
  • Jumbo: 1 procent goedkoper
  • Jan Linders: 0 procent goedkoper
  • Coop: 1 procent duurder
  • Plus: 1 procent duurder
  • Poiesz: 1 procent duurder
  • Albert Heijn: 2 procent duurder
  • Spar: 9 procent duurder
  • Koffievoordeel.nl: 12 procent duurder

Prijsstijging per merk

Uit het onderzoek blijkt ook dat de koffieprijs in de supermarkt tussen februari 2021 en februari 2022 is gestegen met 14 procent. De prijs van Nescafe Dolce Gusto steeg met 24 procent. Ook de prijs van Douwe Egberts Aroma Rood snelfilterkoffie steeg behoorlijk met 20 procent.

Bij Senseo koffiepads en Kanis & Gunnink zagen we respectievelijk een prijsstijging van 15 en 13 procent, terwijl de prijs van koffie uit het buitenland, zoals Lavazza en Segafredo, minder hard steeg (respectievelijk 8 en 5 procent).

Aanbiedingen

Je kunt geld besparen als je let op de aanbiedingen. 'Bekende merken, zoals Douwe Egberts, Senseo en Lavazza, zijn elke twee of drie maanden wel ergens in de aanbieding.' Hierdoor kun je zo’n 25 procent besparen.

Oorzaak prijsstijging

Maar waarom stijgen de koffieprijs eigenlijk? Dit komt onder meer door droogte en onverwachte vorst in Brazilië, maar de hogere prijs voor brandstoffen speelt ook een rol. Koffie wordt vanuit verre landen getransporteerd naar Nederland. Daarnaast worden bonen in Nederland bonen vaak geroosterd op roosterinstallatie die op gas werken.

Peildatum: februari 2022