'Kliekipedia' wapen tegen voedselverspilling

Nederlanders moeten de 50 kilo voedsel die jaarlijks per persoon in de kliko belandt beter gebruiken.

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert daarvoor dinsdag de website kliekipedia.nl, waarop tal van tips zijn terug te vinden om etenswaren alsnog te gebruiken in plaats van weg te gooien.

Voedselverspilling

Volgens SIRE gaat 14 procent van alle gekochte voedselproducten ongebruikt de afvalbak in. Jaarlijks wordt op die manier tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo eten verspild. 'Kliekipedia' biedt volgens directeur Lucy van der Helm van SIRE handige recepten om restjes op smaakvolle wijze te bereiden.

Terugdringen

Oud brood kan bijvoorbeeld worden gebruikt om croutons of paneermeel van te maken. Overrijpe bananen zijn goed bruikbaar in smoothies. 'Doel van deze campagne is consumenten te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen', zegt Van der Helm.

De naam kliekipedia biedt volgens SIRE een encyclopedie aan mogelijkheden om voedsel te gebruiken dat anders zou worden weggegooid. De naam is een knipoog naar wikipedia, de internetencyclopedie.

Het is niet de eerste keer dat er campagne wordt gevoerd tegen voedselverspilling. Is zo'n campagne zinvol, denk jij? Praat mee

Gekke groenten

De Franse supermarktketen Intermarché richtte al een speciaal gangpad in voor 'gekke groenten'. Intermarché lanceerde de campagne Inglorious Fruits & Vegetables om te bewijzen dat 'onaantrekkelijke' producten net zo eetbaar zijn.

Bron: ANP