Kabinet wil vliegtaks verdrievoudigen

29032022-vliegtaks.jpg

De vliegtaks wordt naar verwachting verdrievoudigd, van ongeveer 8 euro naar zo'n 24 euro per vlucht. Dat staat in de uitwerking van de Nederlandse plannen om een beroep te doen op Europese miljarden uit het herstel- en veerkrachtfonds. In ruil voor geld uit dat fonds moeten landen hervormingen doorvoeren, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat.

Passagiers zullen vanaf 1 januari volgend jaar een hoger tarief over hun vliegticket betalen. Momenteel brengt de belasting zo'n 200 miljoen euro op. Daar moet 400 miljoen euro bij, stond al in het coalitieakkoord. Hoe het er precies uit gaat zien, wordt later duidelijk: de Kamer zal zich najaar buigen over het Belastingplan voor 2023. Het gaat om een belasting voor vluchten vanuit Nederland.

'Effecten op de korte termijn beperkt'

'De vliegbelasting heeft tot gevolg dat vliegen vanaf Nederlandse luchthavens duurder wordt. Hierdoor kunnen sommige reizigers afzien van reizen, anderen zullen een andere vervoerswijze kiezen, weer anderen zullen uitwijken naar buitenlandse luchthavens en een deel zal blijven vliegen', schrijft minister Sigrid Kaag (Financiën) aan de Tweede Kamer.

Maar voor de korte termijn zijn de effecten 'relatief beperkt', verwacht de bewindsvrouw: er is juist veel vraag naar vluchten. Kaag verwacht 'in de praktijk geen verminderde vraag'.

Vliegtaks zorgt niet direct voor verbetering milieu

Verschillende partijen uit de luchtvaartindustrie laten weten dat het verhogen van de vliegtaks niet zal zorgen voor een beter milieu. Volgens prijsvechter easyJet is de belasting niet direct gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Daarmee worden luchtvaartmaatschappijen niet gestimuleerd om hun uitstoot te verminderen. 'Het maakt vliegen alleen duurder en slechts toegankelijk voor de elite', aldus een woordvoerder. Verder zegt easyJet dat de luchtvaart de middelen nodig heeft om te innoveren op weg naar schonere technologieën. 

KLM gaat ervan uit dat, gelet op de inhoud van het regeerakkoord, de opbrengsten van de vliegbelasting naar de verduurzaming van de sector gaan. Zolang de maatschappij niet in staat is de vliegbelasting in de tickets te verwerken gaat dit ten koste van investeringen, aldus de maatschappij. Het is volgens KLM, gelet op de concurrentie, niet zo dat de prijzen zomaar even omhoog gegooid kunnen worden. Dat zou ook passagiers kosten.

BARIN, de branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen die actief zijn in Nederland, meent dat het kabinet als aandeelhouder van KLM en Schiphol beter zou moeten weten. Daarbij moet gewaakt worden dat vliegen niet voor een beperkte groep mensen beschikbaar blijft. Zeker omdat Nederland hierin alleen opereert. 'De luchtvaart wordt niet alleen getroffen door de vliegtaks, corona of het Oekraïne-conflict', aldus BARIN-voorzitter Marnix Fruitema. 'Maar ook door extra kosten voor geluidsheffingen, duurdere duurzame brandstof, de tariefsverhoging van 37 procent van monopolist Schiphol, CO2-plafonds en alle maatregelen die Brussel oplegt.' Dat laat volgens hem onverlet dat de luchtvaart inspanningen moet en wil doen om de industrie duurzamer te maken.

Bron: ANP