background branding

Je provider verhoogt de prijs: onder welke voorwaarden mag dit en wat zijn je rechten?

11052021 prijzen.png

De prijsverhogingen vliegen ons om de oren. Verschillende providers hebben onlangs hun nieuwe prijzen bekendgemaakt, maar wat zijn jouw rechten als consument? En onder welke voorwaarden mag een aanbieder een prijsverhoging doorvoeren?

Zoals Radar eerdere al meldde worden de abonnementen duurder bij zowel Ziggo als KPN.

Voorwaarden en rechten bij een prijsverhoging

Een provider mag natuurlijk een prijsverhoging doorvoeren, maar hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. Zo mag dit alleen als de wijziging minimaal vier weken van tevoren (voor de ingangsdatum) wordt aangekondigd. Ook dient in het contract te staan dat de aanbieder het abonnement mag wijzigen. Consuwijzer voegt hieraan toe: 'Is de wijziging in jouw nadeel? Bijvoorbeeld omdat de prijs omhoog gaat of omdat er televisiezenders verdwijnen? Dan mag je het abonnement zonder verdere kosten opzeggen.'  Andere verplichtingen die de aanbieder heeft:

  • Je moet persoonlijk worden geïnformeerd over deze verandering via bijvoorbeeld een brief, e-mail of sms. 
  • Als de verandering nadelig is voor jou, moet de provider je laten weten op welke wijze je zonder extra kosten je abonnement kunt opzeggen.

Wat zijn jouw rechten bij een inflatiecorrectie?

Als een provider een inflatiecorrectie doorvoert is dit omdat de prijzen stijgen. Hierdoor heeft het bedrijf zelf ook meer kosten. Deze stijging wordt doorberekend in de prijs. 'Providers mogen één keer per jaar hun prijzen aanpassen aan de inflatie. Dat jouw provider nog geen correctie heeft doorgevoerd, betekent niet dat dit ook niet gaat gebeuren. Bij een inflatiecorrectie hoeft een provider je niet van tevoren op de hoogte brengen. Ook kun je hierbij niet kosteloos je abonnement opzeggen', meldt de onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise.

Wanneer mag je je abonnement niet kosteloos opzeggen?

In een aantal gevallen mag je niet kosteloos opzeggen:

  • Als de provider de prijs verhoogt vanwege een nieuwe regel of wet van de overheid. Voorbeeld: als de overheid de btw verhoogt, wordt dit aan jou doorberekend.
  • Zoals hierboven al uitgelegd kun je niet kosteloos opzeggen als de provider een inflatiecorrectie toepast. Wel dient dit duidelijk te worden vermeld in de algemene voorwaarden.

Vergelijk de prijzen en overweeg een overstap

Een prijsverhoging is natuurlijk een mooi moment om de tarieven van verschillende providers te vergelijken. Misschien ben je ergens anders goedkoper uit of zijn er andere voordelen als je overstapt naar een andere provider.

Voorbeeldbrief gebruiken

Als je het niet eens bent met de wijziging van je abonnement omdat je bijvoorbeeld niet duidelijk bent geïnformeerd, kun je een brief sturen naar de aanbieder. Je kunt hiervoor gebruikmaken van deze handige voorbeeldbrief van Consuwijzer

Komt je er samen niet uit?

Lees dan hier hoe je je recht kun halen. Je kunt ook melding maken bij Consuwijzer. Het consumentenloket verzamelt informatie over bedrijven die zich niet aan de regels houden. Het geeft de organisatie dus vooral inzicht in wat er speelt, zodat ze eventueel stappen kunnen ondernemen. 

Consumentenjournalistiek in gevaar. Teken de petitie!

De NPO is voornemens om Radar en Kassa (BNNVara) in te perken. Consumentenprogramma’s zijn van grote maatschappelijke waarde, omdat ze opkomen voor jouw belangen. Kijkers zijn daarom een petitie gestart tegen de plannen van de NPO. Je kunt de petitie hier tekenen.

Bron: Pricewise / Consuwijzer