background branding

Jacht op melkpoeder voor baby's gestuit

melkpoeder2505_780.jpg

De Chinese honger naar Nederlandse melkpoeder voor baby's slinkt snel. Winkels zien steeds minder professionele opkopers. Een zegen voor jonge ouders, want de babyvoeding is nu vaak weer voorradig, schrijft het AD.

Recente maatregelen van de branche tegen de overlast van opkopers hebben effect. Detailhandel Nederland merkt dat de laatste maanden duidelijk minder wordt verkocht voor de Chinese markt. Bij filialen van Albert Heijn en Etos is 'minder vraag en minder overlast dan voorheen', zegt een woordvoerder van Ahold. Producent Nutricia constateert tevreden dat de vraag inzakt.

Overlast bestrijden

De branche heeft er alles aan gedaan om de overlast te bestrijden. Zo mochten klanten nog maar één pak per persoon kopen. Nutricia schroefde de Nederlandse productie op met 50 miljoen pakken per jaar en sloot begin dit jaar een deal met de Chinese webshop Tmall Global. Die brengt de in Nederland gemaakte melkpoeder nu direct op de Chinese markt, tegen veel lagere prijzen dan de handelaren vragen.

Bron: ANP