background branding

Installatiebedrijven leven eigen onderhoudscontracten niet na

Afspraken voor onderhoud van de cv-ketel worden lang niet altijd nageleefd, terwijl dit wel van levensbelang is. De kans op koolmonoxidevergiftiging wordt hierdoor vergroot en zo'n vergiftiging kan fataal zijn. Uit onderzoek via het Radar Testpanel blijkt dat installatiebedrijven afspraken uit het onderhoudscontract niet altijd nakomen.

Jaarlijks overlijden er gemiddeld vijf tot tien mensen door een koolmonoxidevergiftiging en honderden mensen belanden hierdoor in het ziekenhuis. Naar schatting van de Onderzoeksraad voor Veiligheid is het werkelijke aantal slachtoffers echter nog drie tot vijf keer groter, omdat koolmonoxidevergiftiging vaak niet erkend en/of herkend wordt. Om de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen, sluiten veel mensen daarom een onderhoudscontract aan. Hierin is opgenomen dat de cv-ketel één keer per jaar of één keer in de twee jaar wordt onderhouden, maar dit gebeurt niet altijd.

Verplicht een onderhoudscontract afsluiten

Zo komen er bij Radar veel klachten binnen over het installatiebedrijf Feenstra. Onder andere van Patrick en Mirjam, die allebei een onderhoudscontract bij Feenstra hebben. Patrick moest het contract verplicht afsluiten bij de aanschaf van zijn nieuwe ketel. ‘Er was geen andere mogelijkheid’, legt Patrick uit. Dus sluit Patrick het contract af. 

Op een gegeven moment krijgt Patrick een werkbon thuisgestuurd, waarop staat dat Feenstra is langs geweest voor onderhoud. ‘Ze hebben een e-mail gestuurd met daarin een werkbon die met een kruis, op de plek van de handtekening, afgetekend is. Er heeft nooit een service plaatsgevonden. Men heeft gesteld dat ze hier in juli 2020 geweest zijn, maar toen was ik niet in Nederland. Dus dat kan allemaal niet.’

‘Als ik nu geen afspraak krijg, stap ik naar de media’

Ook de cv-ketel van Mirjam krijgt geen onderhoudsbeurt, terwijl dit volgens het contract wel een keer in de twee jaar zou moeten gebeuren. Na veel telefoontjes naar de klantenservice in vier jaar tijd, werd er nog steeds geen onderhoudsbeurt gepleegd. ‘Uiteindelijk ben ik afgelopen december zo boos geworden en heb naar de klachtenafhandeling van Feenstra gebeld en gezegd als ik nu geen afspraak krijg, ik naar de media stap.’ 

En dat heeft blijkbaar geholpen, want na vier jaar wachten volgde er eindelijk een afspraak. ‘Ik vind het niet netjes dat ik 150 euro per jaar betaal en het contract niet wordt nagekomen. ‘Bij elke onderhoudsbeurt, plaatst de monteur een sticker met het jaartal op de ketel. Op de ketel van Mirjam is te zien dat de onderhoudsbeurten de afgelopen jaar herhaaldelijk niet op tijd zijn uitgevoerd. ‘Opvallend is dat sommige stickers opzettelijk over de datum van de andere sticker zijn geplakt om dit patroon te verdoezelen. Als je onder de sticker kijkt zie je dat tussen de vorige onderhoudsbeurt in ieder geval 36 maanden zat.’

Onderzoek onder 14.000 mensen van het Radar Testpanel

De kosten van een onderhoudscontract kunnen met honderden euro’s verschillen. Je zou denken dat hoe meer je betaalt voor je contract, hoe meer service je krijgt. Maar niets is minder waar. Zo laat het onderzoek van het Radar Testpanel zien. Bijna 14.000 mensen met een cv-onderhoudscontract vulden de enquête in. 

Wat blijkt: kies je voor een duurder contract dan zien we een omslagpunt na 180 euro per jaar. Betaal je meer dan 180 euro dan levert je dat eigenlijk niet meer service op. Zo zijn de materiaalkosten, schoonmaakkosten, voorrijkosten en storingsdiensten niet standaard inbegrepen. Ook is het niet zo dat je met een duurder onderhoudscontract meer onderhoudsbeurten krijgt. 

‘Beter om een losse afspraak te maken’

Energiecoach Willem Stam is geen voorstander van verplichte onderhoudscontracten. ‘Je kan beter voor een losse afspraak betalen, dan ben je tussen de 80 en 140 euro kwijt en betaal je in ieder geval voor een onderhoudsbeurt die ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.’

Wil je toch een onderhoudscontract en daaruit de beste deal halen, dan kun je rekening houden met de onderstaande punten:

  • Schoonmaakkosten: het vaakst inbegrepen bij contracten van €15-20/maand of €110-180/jaar
  • Storingsdienst: het vaakst inbegrepen bij contracten van €10-15/maand of €110-180/jaar
  • Voorrijkosten bij storing: het vaakst inbegrepen bij contracten van €10-15 of €20-15/maand, óf €110-180/jaar
  • Materiaalkosten: het vaakst inbegrepen bij contracten van €25 of meer/maand of €300 of meer/maand
  • Aantal servicebeurten: het vaakst bij contracten van €5-10/maand of €60-110/jaar
  • Aantal servicebeurten nakomen: het vaakst bij contracten van €5-10/maand of €60-110/jaar

De schriftelijke reactie van Installatiebedrijf Feenstra is hier te lezen. Ontevreden klanten van Feenstra kunnen mailen met het e-mailadres [email protected]

Forumreacties

31
  • Door Radar

Afspraken voor onderhoud van de cv-ketel worden lang niet altijd nageleefd, terwijl dit wel van levensbelang is. De kans op koolmonoxidevergiftiging wordt hierdoor vergroot en zo'n vergiftiging kan fataal zijn. Uit onderzoek onder leden van het Radar testpanel blijkt dat bepaalde installatiebedrijven afspraken uit het onderhoudscontract niet nakomen. Hoe lang is het bij jou geleden dat iemand de cv-ketel heeft nagekeken? Maandag 11 april werd dit onderwerp behandeld in onze uitzending. Je kunt het hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/loodgietersbedrijven-leven-eigen-onderhoudscontracten-niet-na/

  • Door Lady1234

Wat moet een mens met al die contracten. Laat die onderhoudsmonteur om de 2 of 3 jaar een onderhoudsbeurt uitvoeren en klaar. Je hebt voor je auto toch ook geen onderhoudscontract.

  • Door Har45

Wat moet een mens met al die contracten. Laat die onderhoudsmonteur om de 2 of 3 jaar een onderhoudsbeurt uitvoeren en klaar. Je hebt voor je auto toch ook geen onderhoudscontract.
Hmz bij sommige autodealers heb je zelfs daarvoor contracten 😊 https://www.wensink.nl/onderhoud-en-services/abonnementen