background branding

Inkrimping tot 30 procent openbaar vervoer; gevolgen desastreus voor studenten, reizigers én woningbouw

30062022-reizigers.jpg

In het openbaar vervoer dreigt een grote kaalslag nu het kabinet de coronasteun eind dit jaar stopzet. Vervoerders zeggen hun dienstregeling noodgedwongen met 20 tot wel 30 procent te moeten uitkleden. Na provincies en gemeenten slaan nu universiteiten, studenten en mbo’s alarm, meldt het AD.

NS en regionale vervoerders hebben sinds 2020 miljarden euro’s van de overheid ontvangen om ondanks de helft minder reizigers toch een fatsoenlijke dienstregeling te kunnen rijden. Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven, wil het kabinet de steun na dit jaar echter stopzetten. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) beroept zich op een recente prognose waaruit blijkt dat reizigersaantallen voor trein, bus, tram en metro volgend jaar weer bijna het niveau van voor corona zullen bereiken.

'Desastreus voor studenten'

Morgen is in de Tweede Kamer een speciale hoorzitting, waar vervoerders en belangenclubs hun zorgen uiten. Nadat eerder provincies, vervoerregio’s en reizigersorganisaties alarm sloegen, komt nu het hoger onderwijs in verzet. 'Een dergelijke verschraling van het ov is desastreus voor studenten en onze medewerkers', zegt bestuurder professor Wim van den Doel namens de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Vanwege het grote tekort aan woningen wonen studenten vaker thuis en zijn ze langer onderweg naar school. 'Van corona hebben we geleerd dat onderwijs op afstand niet ideaal is,' legt Van den Doel uit. 'Studenten en wetenschappers moeten elkaar kunnen ontmoeten en goed openbaar vervoer hoort daarbij.'

Ook in het MBO wordt de noodklok geluid. Directeur Ron Kooren van het Albeda College in Rotterdam zegt te vrezen voor de toegankelijkheid. 'De afstanden in Rotterdam-Rijnmond zijn groot. We hebben nu al één vestiging, waar nog slechts één keer per uur een bus rijdt. Ik vind dat van de zotte.'

Beperking mobiliteit en negatief effect op woningbouw

Branchevereniging OV-NL houdt haar hart vast voor de bereikbaarheid van heel Nederland. 'Als het kabinet dit besluit niet heroverweegt en reizigers niet allemaal terugkomen, gaat dit grote consequenties hebben voor de beschikbaarheid van mobiliteit', zegt voorzitter Paul de Krom. Naast de gevolgen voor reizigers waarschuwt hij ook voor de gevolgen voor andere grote dilemma’s van deze tijd, zoals duurzaamheid en woningbouw. Juist voor het bijbouwen van nieuwe woningen is goed openbaar vervoer een belangrijke factor. 

Bron: AD