background branding

Immuunsysteem-ijsthee en krimpflatie-cornflakes: nominaties voor het Gouden Windei bekend

22-11-22-foodwatch-gouden-windei-jumbo-kellogs-misleidend.jpg

Drie producten komen volgens de organisatie foodwatch in aanmerking voor de titel van meest misleidende voedselproduct van het jaar. IJsthee die goed zou zijn voor je immuunsysteem van Jumbo, oma's ambachtelijke aardappel-scharrelei-salade van Dirk en Dekamarkt, en cornflakes van Kellogg's zijn genomineerd voor het Gouden Windei.

De verschillende soorten Jumbo Ice Tea, met namen als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune, zouden goed zijn voor je huid, haren, nagels en immuunsysteem. De ijsthee zou vooral water zijn met toegevoegde vitamines en te veel suiker, en dat is volgens foodwatch nergens goed voor.

Update

Jumbo past product aan, Nicolette van Dam stopt met verkoop

Jumbo gaat volgend jaar de verpakkingen aanpassen en de gezondheidsclaims verwijderen van hun Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Energy Boost. Dit meldt het bedrijf een dag na de nominatie van de producten bij de Gouden Windei-verkiezing van voedselwaakhond Foodwatch. Nicolette van Dam stopt helemaal met de verkoop van haar Let's Yummy Veggie Candy.

Ambachtelijke salade is niet ambachtelijk

De Pure Ambacht Ambachtelijke Salade Oma’s Aardappel-Scharrelei van Dirk en Dekamarkt suggereert een ambachtelijke salade, maar in werkelijkheid is het een sterk bewerkt voedingsmiddel, aldus foodwatch. 'Vol met industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen.'

Krimpflatie cornflakes

Ook de All-Bran Fruit'n Fibre-cornflakes van Kellogg's is genomineerd. Er is weliswaar niks mis met de ingrediënten van de cornflakes, maar de inhoud van het pak is met een kwart verkleind, terwijl de schapprijs slechts licht gedaald is. Qua uiterlijk en afmetingen aan de voorkant zie het pak cornflakes er nog hetzelfde uit, maar 'de prijs per kilo is in verhouding flink gestegen', meldt foodwatch.

Stemmen via site

Vanaf dinsdag kan het publiek een maand lang stemmen via Goudenwindei.nl. Met de wedstrijd wil de organisatie aandacht vragen voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten te vaak zouden gebruiken om hun producten te verkopen.

Groentesnoepjes van Nicolette van Dam

Vorig jaar ging het Gouden Windei naar de groentesnoepjes van Nicolette van Dam. De snoepjes zouden misleidend zijn, omdat er evenveel suiker in zat als in sommige andere snoepwaar.

Bron: ANP