Illegaal beïnvloeden van verkoopprijzen? ACM start campagne

ACM.jpg

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vraagt de komende tijd aandacht voor het illegaal beïnvloeden van verkoopprijzen in winkels door leveranciers. De campagne is gericht op winkeliers en volgt na klachten over druk die leveranciers zetten op het hanteren van bepaalde verkoopprijzen. Die niet-toegestane druk kan bestaan uit het niet langer leveren van producten of dringende verzoeken via de telefoon.

De toezichthouder kreeg onder meer meldingen binnen over mogelijke overtredingen vanuit bedrijven in bad- en doucheproducten en slimme elektronische sportapparaten. Deze ondernemingen krijgen een waarschuwing en worden in de gaten gehouden. De ACM noemt het beïnvloeden van de verkoopprijzen 'een overtreding'. Die kan een maximale boete opleveren van 900.000 euro of 10 procent van de omzet.

Voorbeeldbrief voor winkeliers

De ACM is alert in aanloop naar kortingsfestijn Black Friday en Kerstmis. 'Leveranciers mogen nooit aan winkeliers vragen hun verkoopprijzen te verhogen; zij mogen dus ook geen kortingen verbieden. Ze mogen alleen een vrijblijvende adviesprijs meedelen', aldus de toezichthouder in een toelichting. Om hiertegen te kunnen optreden heeft de ACM een checklist en een voorbeeldbrief online beschikbaar voor winkeliers.

Bron: ANP