background branding

Huurders doen steeds vaker melding van woekerprijzen en agressieve huisbazen

Rijtjeshuis-118887747_s.jpg

Krapte op de woningmarkt zorgt voor problemen voor huurders, meldt BNR. Huurteams hebben duizenden klachten gekregen over onder andere woekerprijzen, achterstallig onderhoud en intimidatie en geweld. 

Er werd vorig jaar minstens 3.000 keer officieel geklaagd door huurders die niet tevreden waren. Maar in de realiteit zijn dat er meer. En het aantal klachten neemt toe. 

Angst om te klagen

Niet elke gemeente heeft een huurteam waar slachtoffers heen kunnen en soms durven huurders niet te klagen vanwege de angst dat hun huurcontract niet verlengd wordt. Huurdersvereniging Woonbond krijgt jaarlijks tientallen meldingen van huurders. Woordvoerder Mathijs ten Broeke vertelt over de wanpraktijken: 'Huurders kunnen geen kant op en moeten daardoor meer pikken van hun huisbaas.'

Dak boven je hoofd of je recht halen

Agressieve huisbazen komen steeds meer voor. Nadat Ian van der Molen klaagde over te hoge huur werd hij lastiggevallen door een intimiderende huisbaas: ‘Vanaf dat moment probeerde de verhuurder ons uit de woning te werken. Hij kwam meerdere keren naar ons huis toe, bonsde op de deur, begon te schreeuwen en gaf ons de schuld van de problemen.' Ian raakte zijn huis kwijt, maar kreeg achteraf wel gelijk van de Huurcommissie. 'Het is kiezen tussen een dak boven je hoofd of je recht halen.'

Wetsvoorstellen om tijdelijk verhuren aan te pakken

Vanaf 2016 kunnen verhuurders een tijdelijk huurcontract aanbieden. Het idee van de toenmalige minister van Wonen Stef Blok was op deze manier meer huiseigenaren aan te moedigen om hun huis te verhuren. De partijen ChristenUnie en de PvdA willen de regels rondom de tijdelijke huurcontracten aanpakken. Zij hebben eerder dit jaar een initiatiefwet ingediend. Een ander wetsvoorstel wil de gemeenten meer mogelijkheden geven om huurders te beschermen.

Bron: BNR