Hoe pak je een salarisonderhandeling aan? Tips en adviezen van een loopbaanadviseur

salaris.jpg

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor een ideaal moment om met je leidinggevende rond de tafel te gaan zitten voor een salarisonderhandeling. Hoe pak je dat aan? Voor tips en adviezen ging Radar naar Marjo Louwers-Janssen van Het Expertise Centrum voor Coaching Loopbaan en Advies (HECCLA). 

Salarisonderhandeling: een gesprek over geld. Misschien word je al zenuwachtig bij de gedachte dit gesprek te moeten voeren, maar daarin ben je niet de enige. 'Als stok achter de deur is het handig om van tevoren aan te geven dat je het over je salaris wilt hebben. Want als je het hebt aangegeven, dan moet je wel', begint Louwers-Janssen. Daarnaast kan het ook prettiger voor de leidinggevende zijn om het te weten, zodat hij of zij niet voor verrassingen komt te staan, legt ze uit. 

Van kalibreersessie tot beoordelingsgesprek

De loopbaanadviseur vertelt dat grote bedrijven vaak werken met zogeheten 'kalibreersessies'. In deze sessies verdelen de leidinggevenden de loonsom over de medewerkers. Hier kan een eventuele salarisverhoging aan vastzitten. 

'Vaak vinden deze sessies plaats in september of oktober en zijn de beoordelingsgesprekken in de maanden daarna. Het is daarom belangrijk te weten wanneer deze sessies plaatsvinden, zodat de leidinggevende jouw motivatie ('Waarom verdien ik loonsverhoging?') mee kan nemen in de sessie.'

Uitmuntende prestatie

'Je beoordeelt me op alles goed, dus ik heb recht op loonsverhoging', is één van de meest gemaakte denkfouten volgens Louwers-Janssen. Als je het werk waarvoor je in dienst bent gekomen goed doet, dan is het volgens haar logisch dat je ook het geld krijgt wat daarvoor bedoeld is. 'Pas als je uitmuntend presteert op andere gebieden, of je bent van enorme toegevoegde waarde, dan bestaat pas het recht op extra salarisverhoging.'

Dus: op welke zaken presteer jij buitengewoon goed? Een antwoord op die vraag is ontzettend belangrijk. 'Zet al je argumenten op een rij en neem dat ook mee naar het gesprek', raadt ze aan. 'Op die manier laat je zien dat je er goed over na hebt gedacht en ben je super transparant.' 

Om je argumenten goed over te brengen, moet je je volgens haar ook bewust zijn van hoe je non-verbaal overkomt. 'Oefen daarom je gesprek en vraag feedback aan anderen', aldus de loopbaandeskundige. 

Zenuwen onder bedwang houden

'Als mensen last hebben van zenuwen zijn ze soms geneigd alle argumenten in één keer op tafel te gooien, maar doe dat niet', waarschuwt Louwers-Janssen. 'Stel dat je zenuwachtig bent, vertel je gesprekspartner dan hoe je je voelt. Mocht je stem dan beginnen te trillen, of je komt niet goed uit je woorden, dan weet de ander waardoor dat komt.'

Daarnaast kan het volgens haar ook helpen om zelf te beginnen met het stellen van vragen. Vraag je werkgever bijvoorbeeld of hij/zij zelf wel eens een gesprek heeft gehad over salaris, hoe hij/zij dat aanpakte en of hij/zij advies voor je heeft. 'Dit doen mensen bijna nooit, maar hierdoor komt het gesprek wel op gang. Het hoort ook een gesprek te zijn, de werknemer heeft geen ondergeschikte positie.'

Voordat je het gesprek ingaat is het ook verstandig om nagedacht te hebben over de vragen die je kunt verwachten. 'Zo heb je vooraf al antwoorden kunnen bedenken, kom je sterker over en zijn je zenuwen misschien wat minder', betoogt ze.  

Verdiep je in je gesprekspartner

'Iedereen is anders en dus is het handig om stil te staan bij het karakter van je gesprekspartner', zegt de loopbaanadviseur. 'Het werkt vaak het beste als je niet je eigen voorkeursstijl in de communicatie of je gedrag laat zien, maar dat je probeert aan te sluiten bij dat van een ander. Dus heb je bijvoorbeeld een leidinggevende die heel visueel is ingesteld, maak dan bijvoorbeeld een PowerPointpresentatie waarin je je argumenten visueel maakt. Of als hij/zij van een grapje houdt, begin dan het gesprek met een humoristische opmerking.'

'En vergeet ook niet dat je collega’s hebt die je vragen kunt stellen.' Als je je leidinggevende niet goed kent, kun je vragen naar de ervaringen van anderen. 'Je moet erachter zien te komen hoe je leidinggevende dit soort gesprekken aanpakt, zodat je daarop kan inspelen.' 

Denk niet alleen aan geld

'Werknemers denken vaak alleen maar aan salarisverhoging. Met andere woorden: meer geld voor hetzelfde werk.' Louwers-Janssen adviseert verder te kijken dan dat. 'Soms heb je helemaal geen behoefte aan meer geld, maar aan minder uren tegen hetzelfde geld, wat meer vakantiedagen of misschien een grotere leaseauto.' Haar tip luidt dan ook: 'Denk niet alleen aan geld, maar aan álle arbeidsvoorwaarden. Probeer te kijken naar het hele plaatje.' 

De absolute 'don'ts'

'Een gesprek over je salaris is serieus. Meld daarom ook niet tussen neus en lippen door dat je erover wilt praten', want dat is volgens de deskundige het onderwerp niet waard. Ook raad ze af om jezelf te vergelijken met anderen. Met een argumentatie als 'collega X verdient meer dan ik terwijl we dezelfde verantwoordelijkheden hebben', kan je volgens Louwers-Janssen flink de mist mee ingaan. 'Als deze vergelijking niet klopt, dan is het klaar.'

'Bedank je leidinggevende ook nooit voor een salarisverhoging, want dit geld heb je zelf verdiend.' Helemaal niks zeggen is natuurlijk ook vreemd, 'dus adviseer ik om te bedanken voor het gesprek en de oplossing.'