Helft van patiënten zoekt zelf geen alternatief bij doorverwijzing

doorverwijzing-patienten-250917_123.jpg

Patiënten stellen zich vaak nog afwachtend op in hun zorgtraject. Bijna de helft van de patiënten heeft het gevoel weinig invloed te hebben op de keuze van de zorgverlener. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voormalig TNS NIPO), in opdracht van Zilveren Kruis.

Wanneer patiënten worden doorverwezen voor een behandeling volgt de meerderheid dit gelijk op zonder zelf te zoeken naar alternatieven die beter bij hen passen. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1400 cliënten die het afgelopen jaar een behandeling hebben gehad.

Groot vertrouwen in huisarts

'Veel patiënten hebben een groot vertrouwen in hun huisarts en leggen daarom bewust de regie bij hem of haar neer', legt Stef Groenewoud, gezondheidswetenschapper, uit. Daarom zijn volgens hem patiënten vaak afwachtend. Zijn advies: 'Gebruik dat vertrouwen om samen het gesprek aan te gaan over de keuzes binnen het zorgtraject.'

Verschillen tussen zorgverleners

Driekwart van de ondervraagden weet dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, zoals wachttijd en kosten. Toch kiezen de meeste patiënten op basis van deze verschillen er niet voor om naar een andere zorgverlener te gaan.

Bij ongeveer een kwart van de cliënten was voorafgaand aan de behandeling onbekend dat er verschillen zijn. 'Dit betekent dat er nog veel te winnen valt. Om patiënten op de juiste manier te informeren, maar ook om hen bewust te maken dat er iets te kiezen valt', legt Christine Rompa van Zilveren Kruis uit. 'Het is belangrijk dat mensen zich verdiepen in hun zorgtraject en hierin gericht keuzes kunnen maken. Samen met hun arts.'

Bron: ANP