background branding

Heineken-bier wordt duurder: hogere kosten doorberekend aan klanten

16022022-heineken.jpg

Bierbrouwer Heineken denkt dit jaar last te krijgen van inflatie. Zo zijn de prijzen van grondstoffen, vervoer en energie al enige tijd hoog en die zal de bierbrouwer door gaan berekenen aan klanten, stelt het bedrijf bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Dat bier daardoor duurder wordt, kan tot gevolg hebben dat Heineken er wat minder van verkoopt, waarschuwt het bedrijf.

De afgelopen tijd had Heineken de gevolgen van gestegen grondstofprijzen nog afgedekt door middel van langer lopende contracten. Nu graan duur blijft, zal de bierbrouwer ook die hogere prijzen moeten gaan betalen. De kosten per hectoliter bier zullen rond de 15 procent hoger uitkomen, waarschuwt de onderneming.

Eerder meldde de horeca in Nederland al de prijzen te zullen verhogen. Heineken zegt moeilijk te kunnen voorspellen wat dit voor de verkopen inhoudt. 'Wij denken dat mensen echt veel zin hebben om weer met vrienden een drankje te doen', zegt topman Dolf van den Brink. 'En er speelt ook mee dat veel mensen het de horeca gunnen na de coronatijd.'

Volume merk Heineken ligt hoger dan voor corona

Die corona speelt nog altijd een rol. Heineken denkt dat de markten in Azië en Oceanië sterk terug zullen veren dit jaar. Het herstel van de horeca in Europa duurt mogelijk nog wat langer. Afgelopen jaar toonde Heineken al herstel ten opzichte van het eerste coronajaar 2020. Zo werd er qua volume 4,6 procent meer bier verkocht. Daarbij merkte het bedrijf dat klanten steeds vaker kiezen voor wat duurdere biertjes. Het volume van het merk Heineken groeide bijvoorbeeld met 17,4 procent en ligt nu hoger dan voor corona. Dat alles leidde tot een omzet van 26,6 miljard euro. Onder de streep hield Heineken 3,3 miljard euro winst over.

Bron: ANP