background branding

Hand op de schakelpook en andere banden: dit moet je wel en niet doen met je auto!

Schakelpook-40114174_m.jpg

Je hebt vast gewoontes bij het rijden of hoe je met je auto omgaat. De vraag is of deze wel goed zijn voor je auto. Bij onjuist gebruik kunnen onderdelen sneller slijten, waardoor je ze eerder moet vervangen.

Lees hier of jouw gewoontes goed of slecht voor je auto zijn.

Rijden met de hand op de schakelpook

Veel automobilisten vinden het een fijne manier van rijden, maar het is slechter voor je auto dan je denkt. Het zorgt voor meer slijtage aan het tandwiel van de transmissie. Dit is een onderdeel dat ervoor zorgt dat het vermogen van de auto via, onder andere de koppeling, naar de motor gaat. De slijtage komt dan doordat de schakelvork, datgene wat ervoor zorgt dat je kan schakelen, tegen draaiende delen drukt. Deze wrijving zorgt voor de extra slijtage.

Voet op de koppeling

Ook met je voet op de koppeling rijden of deze ingedrukte houden als je wacht op het stoplicht is niet goed voor de auto. Door de frictie die ontstaat tussen de koppeling en transmissie slijten beide onderdelen sneller.

 Bij het rijden met je voet op de koppeling kan het dat de druklager van de koppeling wrijft tegen andere delen van de koppeling. Hierdoor slijten deze onderdelen niet alleen sneller, het kan zelfs zorgen voor uitval van de koppeling. Geen goed idee dus.

Daarnaast kan je besparen door niet op de koppeling te remmen. Bij het intrappen van het koppelingspedaal verbruik je juist wel benzine. Lees hier meer bespaartips voor tijdens het rijden.

Onderhoudsbeurt overslaan?

Er wordt aanbevolen om elke twee jaar de auto een onderhoudsbeurt te geven. Maar is de onderhoudsbeurt ook nodig als de auto meer in de garage heeft gestaan dan ermee gereden is? Er zijn een aantal dingen, de bougies of het luchtfilter bijvoorbeeld, waarvan aanbevolen wordt om die jaarlijks of tweejaarlijks te vervangen. 

De ANWB geeft aan dat dit niet altijd nodig is als er weinig met de auto gereden wordt, in verband met het gebrek aan slijtage. Wel adviseert de ANWB om de olie en de oliefilter altijd te laten verversen, ook als de auto vaak stilstaat. Ook de remblokken moeten vervangen worden. Er is misschien geen slijtage, maar de roest die ontstaat is ook gevaarlijk.

Elke keer een grote beurt is dus niet nodig want niet alle onderdelen hoeven vervangen te worden zoals het schema opgeeft als je er weinig mee rijdt. Let wel op met de onderdelen die je niet zelf kunt vervangen. Daarvoor zul je toch echt naar de garage moeten.

Is snelladen of vaak laden van een elektrische auto goed of slecht?

Er zijn best wat vraagtekens bij het laden van een elektrische auto. Is snelladen of vaak laden bijvoorbeeld slecht voor de auto? Antwoord: het eerste wel, het tweede niet. Beginnen met snelladen. De accu wordt door het snelladen zwaarder belast dan bij gewoon laden. Af en toe de snellaad optie gebruiken als je accu bijna leeg is en je toch echt verder moet is niet erg, daar is het er immers voor. De ANWB adviseert wel om het snelladen alleen daarvoor te gebruiken. Voor het optimaal gebruiken van je auto heeft normaal laden de voorkeur.

Laad je de accu vaak op zodat hij altijd vol zit? Daarbij hoef je je geen zorgen te maken over de accu. Alle hybride en elektrische auto hebben een battery management systeem (BMS). Dit systeem zorgt ervoor dat de auto nooit teveel opgeladen is. Daarom is het advies om juist vaak te laden, zo kom je nooit in de problemen met een lege accu.

Andere bandenmaat

Je vindt ergens goedkopere banden of je wilt andere velgen, maar ze zijn net niet de maat van je auto. Kan je ze dan wel gebruiken? Dit kan, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Je moet rekening houden met de maat van je banden, de velgen, snelheidsindex en het draagvermogen. Alle informatie van je banden staat op de zijkant. De banden mogen maar een klein beetje verschillen ten opzichte van je originele banden. 

Bij banden wordt er gekeken naar de afrolomtrek: de bandbreedte, de bandhoogte en bandopbouw. Het verschil in afrolomtrek mag niet groter zijn dan 1,5% en niet kleiner dan -2%. Voor draagvermogen en snelheidsindex geldt, hoger mag, lager niet. Bij velgen moet je opletten dat als je de diameter van de velgen aanpast, de omtrek van het wiel niet verandert. Als dat verandert kan je problemen krijgen met onder andere het antiblokkeersysteem.  

Wil je zeker weten dat het goed zit? Check het dan even bij je auto-dealer. Dan weet je zeker dat je banden er niet vandoor gaan zonder jou. 

Bronnen: AD/ANWB/RAC