background branding

Gratis parkeren steeds minder mogelijk, check hier hoeveel betaald gebied er is in 2022!

11022021 parkeervergunning site.jpeg

Het is op steeds minder plekken gratis om je auto te parkeren. De afgelopen tien jaar nam de oppervlakte van gebied waar betaald moet worden voor parkeren met meer dan een derde toe, meldt BNR op basis van bij databedrijf Spotzi opgevraagde gegevens. Alles bij elkaar kent Nederland nu een gebied ter grootte van het eiland Ameland, waar je de portemonnee moet trekken om je auto neer te zetten.

Het is voor het eerst sinds 2013 dat er in Nederland een inventarisatie wordt gemaakt van het totale oppervlak van betaald parkeergebieden. In vrijwel alle gemeentes waar al gebieden waren waar moest worden betaald, zijn deze de afgelopen jaren flink uitgebreid.

Steden

Grote en middelgrote steden lopen hierbij voorop, alhoewel ook in toeristische gebieden steeds minder gratis plekjes te vinden zijn. Een voorbeeld hiervan is de Zeeuwse kust. Sinds 2013 groeide het totale oppervlak van betaald parkeerzones met 33 procent naar 286 vierkante kilometer. In een stad als Amsterdam bestaat bijna een derde van de miljard euro aan heffingen uit parkeergelden.

Op deze kaart kun je zien hoeveel betaald parkeergebied er sinds 2013 is bij gekomen (klik op het menu aan de rechterkant van de kaart).

Kosten per uur

Uit data van de parkeerapp Parkmobile blijkt dat kosten per uur echter stabiel zijn gebleven. Gebruikers van de app betalen landelijk gemiddeld 1,80 per uur. Amsterdam is een uitzondering: daar kost parkeren gemiddeld 3 euro per uur. 

Volgens Chris Hottentot van de ANWB is er geen enkele prikkel voor gemeentes om dit anders aan te pakken. 'Betaald parkeren is voor gemeentes nou eenmaal interessanter', verklaart hij tegenover BNR. 

Bron: ANP / MediaWatch / BNR