background branding

Eurostar tijdelijk niet naar Londen: is de veerboot een duurzaam (en praktisch) alternatief?

veerboot.jpg

De Eurostar-trein rijdt vanaf half 2024 tijdelijk niet meer vanuit Amsterdam naar Londen wegens een verbouwing op het station. Dat betekent dat er dagelijks tientallen extra vliegtuigen de lucht in gaan. Is de veerboot een duurzaam alternatief? En is het praktisch de ferry te pakken voor een trip naar de Britse hoofdstad? Radar zoekt het voor je uit.

Helaas is het niet mogelijk om vanuit ons land rechtstreeks naar Londen te varen. De snelste overtocht naar Engeland is de ferry vanuit Hoek van Holland naar Harwich (6,5 uur). Vanuit Harwich is Londen binnen twee uur te bereiken met de auto of het openbaar vervoer. 

Als je vanuit Nederland de overtocht wil maken, ben je dus wel een stuk langer onderweg dan wanneer je vliegt of je de Eurostar zou pakken. Het scheelt dat je 's nachts kan reizen waardoor je uitgerust aan je trip begint.

Hoe vervuilend is deze overtocht?

Hoe duurzaam is deze reis? Eke Eijgelaar, onderzoeker duurzaam toerisme aan de Breda University of Applied Sciences, heeft op verzoek van Radar verschillende berekeningen gemaakt. 

Wie met twee personen met de auto op de ferry vanuit Hoek van Holland naar Londen reist, stoot bij retour gemiddeld 157 kilogram CO2 per persoon uit. Dat lijkt wat vervuilender dan vliegen: dan gaat het om 153 kilogram van het broeikasgas per persoon. Maar let op: dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je naar Schiphol reist. 

Als je de auto thuislaat en de veerboot combineert met de trein, reis je met 67 kilogram CO2 uitstoot een stuk schoner. De Eurostar blijft met 6 kilogram CO2 echter de milieuvriendelijkste optie. "Ook als je volgend jaar eerst naar Brussel zou treinen om daar op de Eurostar te stappen", aldus Eijgelaar.

Om bovenstaande cijfers in perspectief te plaatsen: een Nederlander stoot per jaar gemiddeld 9.000 kilogram CO2 uit, meldt Trouw. Onderaan dit artikel vind je een overzichtelijke tabel met alle berekeningen.

Van Calais naar Dover

Kortere boottochten vertrekken vanuit Frankrijk, bijvoorbeeld Calais-Dover. De boten op deze route doen er slechts 1,5 uur over. 

Het nadeel: met het ov naar Calais is een lange rit van ongeveer zes uur. Het is praktischer om je auto mee te nemen. Vanuit Dover duurt de reis naar Londen zo’n twee uur. 

Vanwege de korte vaarafstand is deze reis wat minder vervuilend dan de ferry vanuit Hoek van Holland, blijkt uit de berekeningen van Eijgelaar. Met een auto stoot je 123 kilogram CO2 per persoon uit, tegenover 157 kilogram CO2 vanuit Rotterdam. 

Mocht je ondanks de lange tijden wel met de trein naar Calais gaan, dan boek je wel de meeste ‘milieuwinst’. Dan stoot je namelijk 18 kilogram CO2 uit. 

Conclusie

Het is overduidelijk dat treinreizen het duurzaamst is. Daarom is het geen verkeerde optie om ergens anders op de Eurostar te stappen, zoals Brussel. 

Vergeleken met vliegen is het beter om de ferry te pakken, maar dan wel zonder auto. Nadeel aan de ferry is dat je een stuk meer tijd kwijt bent. Dat heeft volgens Eijgelaar echter ook een mogelijk voordeel.

“De reis duurt langer dan bij het vliegtuig, waardoor mensen meestal minder ver gaan reizen en er minder vakantiedagen over blijven voor andere reizen”, zegt hij. “Daardoor vindt er over een heel jaar gezien misschien minder vakantie-uitstoot plaats, en dat is beter voor het klimaat. En de reis wordt een onderdeel van je vakantie in plaats van puur een middel om van A naar B te komen.”

Uitstoot op een rij

In onderstaande grafiek zie je de verschillende vervoermiddelen en de bijbehorende broeikasgasuitstoot op een rij. Om de uitstoot van veerboten nog nauwkeuriger te berekenen is verder onderzoek nodig.

De uitstoot zal zeker variëren tussen schepen, benadrukt Eijgelaar. Maar de hier gebruikte zogenoemde emissiefactor wordt door een aantal recente onderzoeken bevestigd als goed gemiddelde.