background branding

EU promoot tegelijk minder en méér vlees eten: 'Ons belastinggeld verkeerd ingezet'

reclame beefatarian vraagteken.png

Jaarlijks geeft de Europese Unie zo'n 60 miljoen euro uit aan reclames voor vlees- en zuivelproducten. Dit terwijl het officiële EU-beleid is dat we daar met z'n allen minder van moeten eten vanwege de impact op het klimaat. We vroegen het via een poll: vind jij het oké dat reclames voor vlees en zuivel van belastinggeld worden betaald? Jullie stem klinkt duidelijk: dat kan absoluut niet.

'Become a beefatarian'. Zo klinkt de laatste door de EU gesubsidieerde campagne om het eten van rood vlees aan te moedigen, 'word een (rund)vleeseter'. De Engelse term 'beefatarian' is een woordspeling op de term 'vegetarian' (vegetariër) en andere woorden die worden gelinkt aan mensen die een plantaardig dieet aanhouden. 

'Europese beleid is tegenstrijdig'

Deze woordspeling en eerdere gesubsidieerde campagnes stoten klimaatbewuste verenigingen tegen de borst. Zo is ProVeg, een organisatie die zich inzet om de consumptie van vlees tegen 2040 te halveren, een zogenaamde 'crowdvertising' gestart: een tegencampagne die wordt betaald van giften van EU-burgers die achter dit initiatief staan. 'De EU vindt dat we minder vlees moeten eten. Tegelijkertijd besteden ze je belastingen aan promotiecampagnes die je vertellen dat je meer vlees moet eten. Dit slaat nergens op!'

Ook verschillende Europese mediabronnen noemen het merkwaardig dat de EU dit soort reclames subsidieert. 'EU gaf al 252 miljoen euro uit aan advertenties voor vlees- en zuivelproducten, ondanks groene beloften', kopt de EUobserver. De euronieuwssite Euronew.com heeft het over een 'omstreden campagne'. 

'Ons belastinggeld kan beter worden besteed'

Ook de ruim 1000 mensen die aan onze poll hebben deelgenomen, stellen zich vragen bij de door de EU gefinancierde campagnes voor rood vlees en zuivel. Een overtuigende 94 procent stelt dat de vlees- en zuivelsector zelf in hun buidel moeten tasten om reclame te maken voor hun producten.

Én belastinggeld naar veeboeren die willen afschakelen vanwege CO2? Nogal tegenstrijdig
 

Een deel van hen geeft aan zich over het algemeen te storen aan de vele reclames, anderen vinden dat de Europese Commissie zich überhaupt niet met advertenties en commerciële belangen moet inlaten. 'Geen geld van EU voor reclame, maar laat iedereen zelf een keus maken tussen wel of geen vlees/zuivel eten!'

Belastinggeld moet dienen om mensen in en voor te lichten, niet om reclame voor of tegen iets te maken
 
Sowieso absurd dat de EU reclame maakt voor iets wat ze zelf afkeurt… Laat staan dat daar belastinggeld voor gebruikt wordt
 

'Oproepen om méér vlees te eten? Absurd'

Anderen vinden dat het promoten van vleesconsumptie sowieso niet verantwoord is. Sommigen vullen aan dat áls er dan belastinggeld moet vloeien naar het beïnvloeden van consumptiegedrag, dat ze dat geld liever besteed zien aan het verminderen, niet het vermeerderen, van vleesverbruik onder de EU-burgers. Bijna iedereen vindt dat de EU belastinggeld op betere manieren kan inzetten. 'Beter om belastinggeld te gebruiken voor gezonde en voor milieu minder belastende voedingsmiddelen. Zet het maar in voor de preventie van een ongezonde leefstijl.'

Te zot voor woorden! Inmiddels is al lang bekend dat vlees en dierlijke zuivel geen levensbehoefte zijn. Beter is het om de btw op echt noodzakelijk en gezonde voeding drastisch te verlagen. Kunnen ze dit geld dus direct voor inzetten
 
Ik stel voor meer belastinggeld te besteden aan bewustwording van de impact van dierlijke producten
 

Ook geven veel polldeelnemers aan dat ze helemaal niet op de hoogte waren van het gegeven dat de Europese Unie vlees- en zuivelcampagnes subsidieert.

'We moeten ook aan de boeren denken'

Een minderheid van 6 procent vindt het dan weer wél goed, dat er met belastinggeld reclame wordt gemaakt voor vlees en zuivel. Het vaakst gehoorde argument is hier: vlees en zuivel eten is goed voor je gezondheid. 'Vlees en zuivel maken deel uit van een gezond voedingspatroon, volgens de Schijf van 5', schrijft een polldeelnemer.

Vlees en zuivel heeft iedereen nodig. Ze zijn gezond, zolang – net als met alles – het maar met mate gebruikt wordt
 

Anderen denken vooral aan de zware werkomstandigheden van de boeren. 'Laten we de boeren niet vergeten, die moeten ook hun brood verdienen.' Nog anderen stellen dat er ook reclame wordt gemaakt voor vegetarische producten, naast alcohol, suiker, tabak en andere ongezonde levensmiddelen. Dat dit alles niet van belastinggeld moet gebeuren, daar is echter bijna iedereen het over eens.

Er wordt voor meer slechte producten reclame gemaakt, voor alcohol, zaken waar suiker in zit enzovoort
 

Deel jouw mening!

Deze poll over gesubsidieerde vleesreclame werd door 1043 deelnemers ingevuld tussen 3 en 17 augustus 2021. Wil jij ook graag deel uitmaken van het Testpanel, en de redactie van Radar je mening over producten en andere zaken geven? Meld je hier aan