background branding

Energieleveranciers onbereikbaar voor klanten

Energietarief oktober.jpg

Bellen naar je energieleverancier kan lang duren. Ze lijken de vele vragen van hun klanten over de fors gestegen tarieven niet aan te kunnen. Uit onderzoek van BNR blijkt dat je met gemak een uur of langer in de wacht kunt staan. Ook kan het zijn dat je verbinding ineens wordt verbroken.

De Consumentenbond ontving honderden klachten over de onbereikbare energiebedrijven en deed twee keer melding bij de toezichthouder Autoriteit Consumenten Markt (ACM).

Onbereikbaar door vele vragen

Volgens energiebedrijven ligt de onbereikbaarheid aan ‘de vele vragen over stijgende energieprijzen’. Ze sturen klanten daarom door naar hun site of app. Uit de steekproef van BNR blijkt dat de wachttijden verschillen van drie kwartier tot 1,5 uur. Ben je klant bij Essent dan krijg je te horen dat je op een later moment terug kunt bellen aangezien het ‘erg druk’ is. 

Geluk als ze opnemen

De Consumentenbond deed na alle klachten ook een onderzoek. Zij komen tot dezelfde conclusie als BNR. ‘Het is ongelofelijk moeilijk om ze te pakken te krijgen’, zegt woordvoerder Joyce Donat. ‘Bij Greenchoice moet je weliswaar 35 minuten wachten, maar daar spraken we tenminste nog iemand. Bij Energiedirect kregen we niemand aan de lijn.’ 

Tarief verhoging 1 oktober

Donat weet dat energieleverancier per 1 oktober hun tarieven verhogen. Het is gebruikelijk dat ze hun tarieven twee keer per jaar aanpassen, op 1 januari en 1 juli. Volgens Donat hadden mensen dus niet kunnen verwachten dat er op 1 oktober een verhoging zou komen. 'Dat is niet altijd even duidelijk gecommuniceerd. Mensen betalen straks honderden euro’s per maand meer en dus hangen ze en masse aan de lijn.'

Bron: BNR