En nu zijn de winkels dicht. Kwam drukte door onwil of onvermogen van de consument?

winkeldrukt_toch_inkopen-doen_780.jpg

92 procent houdt in meer of mindere mate rekening met winkeldrukte, zo blijkt uit een poll van Radar onder ruim 1100 mensen. Maar in totaal ziet 40 procent van de ondervraagden tóch een goede reden om tijdens grote drukte de laatste inkopen te doen. Het gevolg: per vandaag zijn alle niet-essentiële winkels gesloten.

De lockdown die per vandaag is ingegaan moet een einde moet maken aan drukte in en rijen voor de winkels, met de sluiting van alle niet-essentiële winkels. Gisteren stonden, net als tijdens Black Friday, op verschillende plekken flinke rijen voor winkels, ditmaal vanwege de verwachte sluiting. Persbureau ANP ondervroeg verschillende mensen uit deze rijen. Zij uitten zich positief over de maatregel, ondanks dat ze zelf bijdragen aan de drukte. Een quote van iemand die bij Rituals in de rij stond, omdat ze nog snel wat kerstcadeautjes voor de kinderen wil kopen: 'Ik vind het goed dat alles dichtgaat, het had al eerder moeten gebeuren.'

De winkels hadden al eerder dicht gemoeten
Winkelend publiek volgens ANP

Vinden: iets anders dan doen

Veel mensen delen deze mening. Maar gedragen ze zich er ook naar? Radar vroeg 1173 mensen: Als wordt aangegeven dat het te druk is bij de winkels, maar jij hebt door omstandigheden niet eerder tijd gehad om je kerstinkopen te doen. Je kunt alleen nu en je hebt het snel nodig. Online bestellen is dus geen optie. Wat doe jij dan?

De meerderheid van de pollrespondenten wacht überhaupt niet tot het laatste moment met de inkopen; 64 procent geeft aan dat ze alles op tijd in huis halen. Zijn ze toch nog iets vergeten, dan zegt de grootste groep (45%) het niet alsnog te gaan kopen. 1 op de 5 zou het wel gaan halen. 

Slechts 8 procent zou zich niets aantrekken van de drukte en de oproep om winkels te mijden, en gewoon alle inkopen doen: ' Ik ga ook gewoon naar de supermarkt waar het alle dagen erg druk is dus ik denk dat er geen verschil is met andere drukke winkels', zo laat een respondent weten. Nog eens 12 procent zou alleen het hoogstnoodzakelijke gaan halen. Aan de andere kant van staat 17 procent die het helemaal zou laten: dan maar geen kerstboodschappen: 'Dan wordt het tijd de vriezer eens leeg te eten.'

92% houdt rekening met drukte

Opgeteld houdt 92 procent (iedereen behalve die 8 procent) van de pollrespondenten dus in meer of mindere mate rekening met drukte bij de winkels. Alleen wil dat niet zeggen dat die 92 procent daadwerkelijk niet bij de winkels komt op drukke tijden. In totaal zou bijna 40 procent toch op dat drukke moment naar de winkel gaan. Veelal niet omdat zij lak hebben aan de regels, maar met een goede reden. Want ze halen alleen het hoogstnoodzakelijke, of waren alleen één dingetje vergeten terwijl ze de rest van de boodschappen al op een eerder moment in huis hadden gehaald.

Dat gekoop en gevreet met de feestdagen, daar is het niet voor
Pollrespondent

Veel mensen geven aan dat zij het goed bedoelen, maar de anderen egoïstisch zijn: 'Ik ben toch niet alleen op de wereld. Maar ja, de meeste mensen denken alleen aan ik ik ik ik!' Dat is dus niet per se zo, mensen houden wel rekening met de maatregelen, maar ieder op een eigen manier. Het resultaat is een nu echt lege winkelstraat, niet door onwil, maar misschien wel doordat de feestdagen hun doel voorbij zijn geschoten, zo oppert deze respondent: 'Ach, dat gekoop en gevreet met de feestdagen. Daar is het niet voor bedoeld. Gezelligheid is het belangrijkste. En daar hoort dat overdadig eten écht niet bij.'

Over de winkeldrukte-poll

De poll over winkeldrukte werd tussen Black Friday en de huidige maatregelen ingevuld door 1173 consumenten. Wil jij vaker je mening, inzichten en ervaringen delen? Meld je (gratis) aan voor het Radar Testpanel via de intake-vragenlijst.