Elektrische auto nog niet razend populair: dit is waarom

elektronische auto176696752_l_normal_none.jpg

Elektrisch rijden wordt vanuit allerlei kanten aangemoedigd, maar consumenten blijven enigszins afhoudend. Slechts een kwart van de mensen wil bij hun volgende auto voor een elektrische variant gaan. De afhoudendheid zie je ook terug in de subsidiepot voor elektrische auto’s. In 2022 was deze pot al op 30 mei leeg, nu is nog ruim 65 procent van het geld beschikbaar.  

Aanschaf en gebruikskosten elektrische auto gestegen

Zowel de aanschaf als de gebruikskosten van een elektrische auto zijn in een jaar tijd flink gestegen, blijkt uit een onderzoek van de ANWB uit februari. De aanschafkosten zijn gestegen van ruim 43.000 euro in 2021 naar 45.000 euro in 2022, terwijl consumenten bereid zijn om niet meer dan 29.000 euro te betalen voor een nieuwe elektrische auto. 

Elektrisch rijden is dan ook vooral populair bij gezinnen met een hoog inkomen. Uit een in april gepubliceerd onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen blijkt namelijk dat de animo voor elektrische auto’s groter wordt, naarmate het inkomen van een gezin stijgt. 

Bruto (gezins)inkomen

% leaserijder kiest volgende auto elektrisch (zakelijk en private lease)

Tot € 30.000

6%

€ 30.000 - € 50.000

16%

€ 50.000 - € 75.000

25%

€ 75.000 - € 100.000

36%

> € 100.000

40%

Tabel: VNA

‘Het probleem is dat het aanbod nog relatief klein is’

Radar sprak met Sjors ten Tije, woordvoerder bij de VER. “Om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, is het natuurlijk belangrijk dat de aanschafprijs van auto’s daalt. Eén van de problemen is alleen dat de productie-aantallen nog relatief laag zijn, vergeleken met die van conventionele brandstofauto’s.

Renate Hemerik, voorzitter van de VNA, stelt in een persbericht dat de hoge kosten een slechte zaak is voor de transitie naar elektrisch rijden: “De verwachting was dat elektrisch rijden snel goedkoper zou worden. Dit is niet het geval. Dit is zeer ongunstig voor de transitie die niet alleen de leaserijders, maar alle automobilisten moeten maken richting elektrisch.”

Meer nieuwe elektrische auto’s verkocht

Desalniettemin zijn er wel steeds meer nieuwe elektrische auto’s in omloop. Van alle verkochte auto’s, was in 2021 nog slechts 11 procent elektrisch. In 2022 steeg dit aantal naar 26 procent.

Elektrische auto’s kunnen op termijn wel goedkoper worden, zegt de woordvoerder. “Hoe meer elektrische auto’s er geproduceerd worden, hoe goedkoper de productie wordt. Nu zie je dat fabrikanten namelijk veel tijd nodig hebben om producten te ontwikkelen. Die tijd moet worden terugverdiend.”

Nieuw Europees voorstel maakt elektrisch rijden makkelijker

De VER probeert elektrisch rijden ondanks de hoge prijzen toch te stimuleren. “We proberen bewustwording te creëren bij de consument. Elektrisch rijden is niet eng. Ook op vakantie zal het steeds makkelijker worden om elektrische auto’s op te laden”, zo doelt Ten Tije op een nieuw Europees voorstel. 

In dat voorstel staat onder andere dat er op elke snelweg in Europa, om de zestig kilometer, een laadstation moet komen . “Als dat voorstel definitief wordt doorgevoerd, moeten veel van de huidige problemen rondom opladen in het buitenland verleden tijd zijn.”

Bronnen: Vereniging Elektrisch Rijden, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, ANWB, Europese Unie