Duizenden euro's kwijt door een malafide beleggingsplatform

Als je berichten op sociale media mag geloven, dan kan iedereen met de handel in cryptovaluta binnen de kortste keren miljonair zijn. Oplichters doen er ondertussen alles aan om jou te overtuigen om juist wél te investeren. En zodra ze jouw inleg hebben, moet je steeds weer opnieuw investeren of kosten maken.

Voordat je gaat handelen

Wil je zelf starten met het handelen in cryptovaluta, onderzoek dan altijd eerst of het platform waar jij je geld naar wil overmaken is geregistreerd bij De Nederlandse Bank. Staat het daar niet, doe dan nader onderzoek: Zijn er reviews te vinden? Weet je met wie je zaken gaat doen? Kennen familie of vrienden het platform? En wees realistisch. Cryptokenner Meyade Curfs vindt dat jongeren meer onderwijs over beleggen zouden moeten krijgen: ‘Gratis geld bestaat niet. De naïviteit die vooral de jonge generatie heeft, dat je snel geld kunt verdienen, dat moet eruit.’ 

Boilerroomfraude

Helaas zijn ook verschillende boilerrooms actief die mensen verleiden om te investeren in zeer lucratieve beleggingen. Bij boilerroomfraude worden mensen meestal telefonisch benaderd en op een professionele wijze overtuigd om geld te beleggen. De klant wordt daarbij steeds vaker geraffineerd onder druk gezet om steeds meer te blijven investeren. En de belegging? Die blijkt achteraf fictief of waardeloos. 

Fraude in drie stappen

In de eerste plaats gaat het vaak puur om beleggingsfraude. Klanten denken cryptovaluta te kopen, maar in feite krijgen ze niets. Het geld dat ze betalen wordt omgezet in cryptomunten en weggesluisd. De fictieve winsten blijven echter groeien dus zal de accountmanager van het beleggingsplatform de klant steeds nieuwe kansen bieden om nóg meer geld in te leggen.

Wanneer de klant zijn winst wil opnemen, blijkt dat niet zomaar te kunnen. Hoewel de klant op zijn wallet een forse winst ziet staan, kan het geld alleen worden uitgekeerd als de klant een X-bedrag betaalt. Dit is een vorm van voorschotfraude: er wordt een grote prijs in het vooruitzicht gesteld, maar om deze te kunnen krijgen moet er eerst betaald worden. Zodra dit voorschot is voldaan, zal er telkens om een nieuwe vreemde betaling worden gevraagd: administratiekosten, anti-witwascontrolekosten, blockchain-transactiekosten etc. 

Uiteindelijk komt er altijd een moment waarop de klant echt geen geld meer heeft. Hoewel de ‘accountmanager’ van het zogenaamde cryptoplatform zweert dat er nog maar één keer geld betaald hoeft te worden, kan of wil de klant echt niet meer. Dan dient zich vaak ‘de oplossing’ aan. Dit zijn malafide partijen die zich presenteren als bemiddelaars en die jouw geld kunnen terughalen. Deze zogenaamde oplossing heeft maar één doel: jou laten betalen voor hulp die je nooit krijgt. Dit wordt ‘recovery fraud’ genoemd.

Rechtszaken tegen niet-geregistreerde platforms

Advocaat Marius Hupkes is expert op het gebied van beleggingsfraude. Zijn kantoor heeft alleen al voor meer dan tien miljoen euro aan schades in behandeling. Schades lopen voor sommige slachtoffers in de tonnen. Opvallend is dat het geld vaak gestort wordt op een platform als Crypto.com. En dat is in Nederland een platform zonder registratie bij De Nederlandse Bank. Hupkes is van mening dat een platform als Crypto.com niet actief mag zijn in Nederland en dus het geld moet terugbetalen. De zaak ligt nu bij de rechter in Zutphen.

Fincryptomarket

In ons onderzoek naar het fictieve beleggingsplatform Fincryptomarket vallen een aantal zaken op. Zo worden de Nederlandse slachtoffers gebeld door accountmanagers met een Vlaamse accent (te horen in de video). De emails zijn afkomstig van ‘Tradegroupltd.com’ en dat kunnen we koppelen aan alweer een nieuwe website: Upstream-market.com. Een ander opvallend detail is dat de slachtoffers voordat ze kunnen beleggen eerst een rekening moeten openen bij KNAB-bank. 

Reactie KNAB

Naar aanleiding van de bevinding dat criminelen blijkbaar graag willen dat potentiële slachtoffers eerst een KNAB-rekening openen, vroegen we de bank om een reactie.

'Alle banken hebben op dit moment te maken met beleggingsfraude (boilerroomfraude). Het is een erg geraffineerde vorm van fraude die momenteel bij ons en elke andere bank heel hoog op de radar staat. Het is uitermate vervelend voor klanten die hier slachtoffer van worden, want het gaat vaak om grote bedragen. Bij een enkel platform wordt specifiek gevraagd een Knab-rekening te openen. We balen natuurlijk ook ontzettend dat onze bank hier wordt genoemd. We onderzoeken op dit moment wat daar de reden van kan zijn. Verdere details over dat onderzoek houden we intern i.v.m. veiligheidsrisico’s.

We monitoren transacties op basis van bepaalde kenmerken, of bepaalde combinaties van kenmerken. Criminelen vinden helaas steeds nieuwe manieren, waar wij continu op inspelen. Met de opkomst van beleggingsfraude is de monitoring van transacties daarop ook aangepast. De details over deze monitoring houden we intern om criminelen niet slimmer te maken.

We hebben als banken op dit onderwerp een gezamenlijk doel: voorkomen dat klanten slachtoffer worden van fraude. We doen er alles aan om dit soort fraudegevallen tegen te gaan en passen ook waar nodig de monitoring aan op basis van nieuwe informatie. Ook hebben we regelmatig interbancair overleg om dit samen nog beter te voorkomen.'