background branding

Dik door lightproducten?

Lightproducten lijken een uitkomst voor mensen die graag willen afvallen of gezond willen eten: dezelfde hoeveelheid verorberen en toch minder suiker, minder vet en dus minder calorieën binnenkrijgen. Maar zo simpel is het niet.

Wie wil afvallen of gewoon heel bewust wil eten, legt vast met enige regelmaat lightproducten in zijn winkelwagen. Dat is echter verraderlijk...

Halvarine, light chips en yogonaise: het lijken fantastische producten: je eet hetzelfde, maar krijgt minder calorieën of vetten binnen.

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat het meestal anders uitpakt: wie lightproducten koopt, gaat op de lange termijn juist meer eten. En wie meer eet, krijgt meer calorieën binnen en valt dus niet af.

Lekker de hele zak leegeten

Het gaat dan om een onbewust proces dat met schuldgevoel te maken heeft. Op de korte termijn zorgt een lightproduct dat je meer eet van dat product, maar dat je ook meer eet van andere (niet-light-)producten.

Als je een zak lightchips koopt, krijg je het gevoel dat je redelijk goed bezig bent. Je hebt immers de gezondere keuze gemaakt toen je in de winkel stond. Onbewust heb je dus minder schuldgevoel door een lightproduct te kopen.

Eenmaal aan het eten, zorgt dit verminderde schuldgevoel ervoor dat je meer eet. De zak gaat sneller leeg; dat ene handje extra maakt toch niet uit, want het is immers light. Behalve dat je meer chips eet, kan het ook zijn dat je meer van andere producten eet.

Je kan naast de light-chips ook gerust een paar blokjes kaas eten, je hebt immers ‘gezonde’ chips gegeten.

Meer consumeren van álles

Dat we op de korte termijn meer gaan eten als we lightproducten kopen, betekent dat we op lange termijn ook meer gaan eten van gewone producten. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit blijkt dat we meer consumeren van álles, wanneer we lightproducten kopen.

Dat komt doordat we wennen aan meer eten. In het voorbeeld hierboven eet je dus de hele zak lightchips leeg en daarnaast verorber je nog een aantal blokjes kaas. Als je een week later op een feestje bent waar gewone chips staat, ga je ook meer chips eten, want dat deed je de week daarvoor ook.

Je houdt jezelf voor de gek

Zo leidt het kopen en eten van lightproducten tot overconsumptie van deze, maar ook van andere producten. Je houdt jezelf dus eigenlijk voor de gek als je lightproducten koopt.

De voedselproducenten zijn de lachende derde. Lightproducten zijn over het algemeen duurder dan gewone producten, terwijl ze niet veel duurder zijn om te maken. Er zit dus vaak meer winst op. En daarnaast wordt er over de hele linie meer voedsel verkocht als mensen lightproducten consumeren.

Bewustwording is de sleutel

Natuurlijk geldt dit onbewuste proces niet voor iedereen, er zijn zeker ook consumenten die heel bewust met het eten van lightproducten omgaan en die er dus niet meer door gaan eten.

Bewustwording is ook de sleutel. Als mensen weten dat ze zichzelf voor de gek houden, gaan ze toch anders denken over lightproducten en zullen ze minder het gevoel hebben dat ze 'gezond' bezig zijn.

Forumreacties

6
  • Door Radar

Lightproducten lijken een uitkomst voor mensen die graag willen afvallen of gezond willen eten: dezelfde hoeveelheid verorberen en toch minder suiker, minder vet en dus minder calorieën binnenkrijgen. Maar werkt het ook echt zo? Maandag 5 september in Radar, 20:30 uur, bij AVROTROS op NPO 1

  • Door witte angora

Nou... Heel lang geleden had ik een tante met een (nééé, niet dik) mollige zoon. Toen werd ineens 20+ kaas uitgevonden. 'Goh wat een uitvinding' zegt tantelief, 'dan kun je er twee keer zoveel van eten zonder dik te worden'. Voor de rest: ik heb geen behoefte aan lightproducten. Teveel chemische zooi.

  • Door Not logged in

Joepie, ik voel weer een eenzijdig belicht onderwerp aankomen. Natuurlijk word je niet dik van light producten, er zitten minder calorieën in. Maar als je dan denkt: dan kan ik er veel meer van eten zonder dik te worden, tja, dan gaat het fout. Ligt niet aan de producten natuurlijk.