background branding

Deze reisorganisaties adverteren met misleidende aanbiedingen

Reisorganisaties Aanbiedingen

Reisaanbieders misleiden consumenten nog steeds op grote schaal met lokkertjes. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat twee derde van de onderzochte reisaanbiedingen niet klopt. De prijs verandert bijvoorbeeld tijdens het boeken of er komen tijdens of na het boeken verplichte kosten bij. 

Vakantie niet voor geadverteerde prijs te boeken

De Consumentenbond controleerde bij 250 reisaanbiedingen van tien verschillende aanbieders of de reis te boeken was voor de geadverteerde prijs. Bij twee derde was dit niet het geval. De prijs verandert bijvoorbeeld tijdens het boeken of er komen nog verplichte kosten, zoals schoonmaakkosten, servicekosten, reserveringskosten en toeristenbelasting, bij. 

Deze aanbieders adverteren met lokkertjes

Bij deze aanbieders klopte geen enkele van de onderzochte aanbieding:

  • Prijsvrij 
  • D-reizen
  • KLM Holidays
  • Transavia Holidays 
  • Expedia

Deze aanbieders adverteren (iets) eerlijker

Andere aanbieders brachten het er iets beter van af. Bij The Travel Club was bijvoorbeeld 8 procent van de onderzochte vakanties ook daadwerkelijk voor die prijs te boeken. Bij TUI was dit 16 procent, bij Dé VankantieDiscounter 26 procent en bij FTI iets meer dan de helft.

ANWB Reizen, Sunweb en Corendon kwamen het beste uit het onderzoek. Bij ANWB Reizen en Sunweb was 72 procent van de onderzochte reizen voor die prijs te boeken, bij Corendon was dit 92 procent. 

In 2023 massaal met lokkertjes

Begin 2023 onderzocht de Consumentenbond ook de aanbiedingen van reisorganisaties. Toen bleek 83 procent van de advertenties niet te kloppen. De reisaanbieders beloofden beterschap, maar veel beter blijkt het niet te zijn geworden. De Consumentenbond noemt dit 'ronduit teleurstellend’ en gaat aanbieders dagvaarden. 

“Wij hebben het afgelopen jaar een aantal zaken voorgelegd aan de Reclame Code Commissie en die stelde ons steeds in het gelijk. En ook toezichthouder ACM waarschuwde de reisaanbieders. Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties. Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend”, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.