Controletelefoontjes Rabobank roepen vragen op

echtpaar_telefoon_boos_12rf_780.jpg

Na het opnemen van spaargeld bij de Rabobank krijgt een forumlid in korte tijd vier telefoontjes van de bank met controlevragen, maar ook met onduidelijke en tegenstrijdige informatie. Op het forum vraagt ze zich af hoe de vork in de steel zit. Uiteindelijk plaatst de Rabobank zelf een reactie.

'Klopt het dat de Rabobank steekproefsgewijs klanten benadert om transacties te verifiëren?' Dat vraagt mary/hans zich op 6 oktober af op het Radar-forum. 'Na vier telefoongesprekken met medewerkers van de Rabobank, waarin me vier keer iets anders werd verteld, zou ik graag willen weten of het klopt of ze dit steekproefsgewijs doen.'

Benieuwd naar de achtergrond van dit topic nemen we contact op met mary/hans. Die licht graag toe hoe het zit. Zonder al te veel in detail te treden komt het neer op het volgende.

Geen standaardhandelingen

Door een onvoorziene omstandigheid moeten een echtpaar en hun zoon geld opnemen dat vast staat op een spaarrekening. Om dit te kunnen doen moeten ze het gewenste bedrag doorsluizen naar een betaalrekening, en daarvan de opnamelimiet verhogen.

Geen standaardhandelingen dus, maar met hulp van een medewerker in een filiaal lukt dit.

Ontwijkende antwoorden

Amper thuis worden ze voor het eerst gebeld door de Rabobank. Of het klopt dat er zojuist een x-bedrag is gepind. 'Goed dat ze dit controleren', denken ze op dat moment nog, en antwoorden bevestigend.

In de dagen daarna volgen er echter nog drie telefoontjes, telkens met controlevragen over de geldopname. Wanneer mary/hans wil weten wat de reden hierachter is, krijgt ze ontwijkende antwoorden als: 'Er klopt iets niet in uw dossier'.

En als ze vraagt 'Is het normaal dat iemand hierover gebeld wordt? Is dat bij iedereen zo?', dan krijgt ze de ene keer te horen dat ze dat inderdaad bij alle opvallende pintransacties doen, en de andere keer dat dit slechts steekproefsgewijs gebeurt.

'We voelden ons criminelen'

Al met al tegenstrijdige informatie, en mary/hans houdt hier een vervelende nasmaak aan over. 'We voelden ons dus echt wel criminelen. Het werd als een verdachte actie gezien', aldus het forumlid.

Omdat de telefoontjes zo vreemd overkomen, besluit ze een topic op het Radar-forum te openen.

'Het lijken me phishingtelefoontjes'

Meteen reageren diverse medeforumgebruikers. Julie4444 stelt de topic starter gerust: 'Sowieso zullen banken nooit om je pincode en internetbankier-inloggegevens vragen, dus zolang je die informatie nooit geeft over de telefoon zal het wel meevallen.'

Sjohie vindt het wel enigszins verdacht. 'Ben al jaren klant bij ze, en heb dit nog nooit meegemaakt. Het lijken me phishingtelefoontjes.'

Uiteindelijk reageert ook de Rabobank zelf, middels de webcare-account op het forum. Het officiële antwoord: 'Op het moment dat wij verdachte transacties signaleren gaan wij daar onderzoek naar doen. Daarnaast houden wij ook transacties in de gaten die ongebruikelijk zijn, om fraude zo veel mogelijk te voorkomen.'

Geen phishing dus: de Rabobank controleert dit soort zaken echt, en doet dat (onder andere) telefonisch. Een goede zaak, en mooi dat hier via het forum een antwoord op is gekomen, maar de communicatie hierover met klanten kan dus nog wel iets eenduidiger.