Consumentenbond: ‘Aanschaf hoortoestel ingewikkeld en ondoorzichtig’

Gehoorapparaat

In de uitzending van 11 maart 2024 besteedde Radar aandacht aan hoortoestellen. We toonden aan dat audiciens je een duur apparaat aansmeren, terwijl een goedkopere ook volstaat. Een onderzoek van de Consumentenbond bevestigt dit. 

Wanneer krijg je jouw gehoorapparaat vergoed?

Audiciens delen je aan de hand van een gehoortest en een vragenlijst in in een categorie. Er zijn vijf categorieën waarbij categorie 1 staat voor eenvoudig gehoorverlies en categorie 5 voor zeer complex gehoorverlies. Gehoorapparaten worden op dezelfde manier ingedeeld. 

Kies jij een gehoorapparaat binnen een van deze vijf categorieën? Dan krijg je 75 procent vergoed via jouw zorgverzekering. Kies je een toestel uit de zogenaamde buitencategorie, dan krijg je hem vaak niet vergoed. 

Consumentenbond bevestigt ons onderzoek

Audiciens praten je vaak zo’n duurder hoortoestel aan, omdat ze hier zelf ook aan kunnen verdienen. Zo bleek uit onze uitzending van 11 maart 2024. 

De Consumentenbond nam ook de proef op de som en ook in dit onderzoek verhoogden audiciens de categorie waar de proefpersoon in viel. Bij een van de bezoeken raadde de audicien bijvoorbeeld aan om de vragenlijst zo slecht mogelijk in te vullen om in een hogere categorie te vallen. 

Een andere audicien bood direct aan de categorie aan te passen van 2 naar 4. Hij raadde uiteindelijk zelfs aan een toestel uit categorie 5 te proberen.

Te weinig keuze

De Consumentenbond stelde ook aan 2.800 consumenten vragen over de aanschaf van hun hoortoestel. Bijna driekwart vond dat ze te weinig of geen keuze hadden in soorten en merken binnen hun toegewezen categorie. 

Dit speelt vooral bij de ketens Beter Horen, Specsavers, Schoonenberg, Van Boxtel en Hans Anders. Bij zelfstandige audiciens ervaren de panelleden meer keuze. Het levert audiciens inkoopvoordeel op als ze met een beperkt aantal merken werken. 

Veel onduidelijkheid

Ook missen consumenten de informatie die ze nodig hebben om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Informatie over typen, merken, functies van hoortoestellen en prijzen ontbreekt op de websites van de meeste audicienketens. Verzekeraars melden ook niet welke hoortoestellen zij vergoeden. 

De vergoeding van gehoorapparaten is dan ook voor veel mensen onduidelijk. Hoeveel je moet bijbetalen, verschilt namelijk per verzekeraar en is ook afhankelijk van de categorie waarin het toestel valt.