background branding

Consumenten overwegend positief over 2016

780x439_duim.jpg

Aan het eind van het jaar maken we de balans op. We legden de leden van het Radar Testpanel een aantal stellingen voor over belangrijke nieuwsfeiten van het afgelopen jaar. Er werd massaal gereageerd en wat blijkt? We zijn over het algemeen positief over 2016.

Begin januari werd het verbod op gratis plastic tasjes van kracht. We vroegen of men hier positief of negatief tegenover stond. 73% van de 33.140 respondenten reageerde positief op dit verbod. Lezers vragen zich af waarom er niet overgestapt is naar papieren tasjes die makkelijker gerecycled kunnen worden.Contactloos betalen

Daarnaast kende 2016 ook een enorme opmars van contactloos betalen. 40% van de consumenten staat hier positief tegenover. 27% is neutraal. Als we vragen waarom, dan maakt men zich voornamelijk zorgen over de veiligheid ervan.Failliet

Twee grote Nederlandse winkelketens zien we in 2017 niet meer terug. Scheer & Foppen en V&D vroegen hun faillissement aan en verdwenen uit het straatbeeld. 60% van de ondervraagden vindt het jammer dat V&D failliet is, bij Scheer & Foppen is dat beduidend minder: 25%.Verpakkingen aangepast

71% van de ondervraagden is blij dat kinderhelden als Dora, Frozen en Minions verdwijnen van snoep- en of koekverpakkingen. Producten met deze figuren op de verpakking zitten vaak boordevol suiker en zijn dus slecht voor de gezondheid. Ook het 'Ik Kies Bewust' vinkje verdwijnt. 50% van de deelnemers staat hier positief tegenover en noemt het een 'marketinginstrument' of 'leugenvinkje' en geeft aan dat het 'niets zegt over het product'.Meer rechten voor consumenten

In 2016 heeft de consument ook meer rechten gekregen. Zo werd bekend dat cadeaubonnen minimaal drie jaar geldig moeten zijn. Bijna iedereen (94%) van het Radar Testpanel is hier positief over. Ander succes werd behaald bij aanbieders van een maaltijdbox. Consumenten klaagden dat je niet zo makkelijk van het abonnement afkomt. 71% is blij dat in ieder geval zes leveranciers zich nu houden aan de wettelijke bedenktermijn.Ontwikkelingen in de zorg

Consumentenorganisaties vragen al jaren aan ziekenhuizen om hun tarieven openbaar te maken. Dat gebeurde het afgelopen jaar voor het eerst bij een aantal ziekenhuizen. 85% van de deelnemers ziet dit als een positieve ontwikkeling. Men vindt het belangrijk dat de zorg transparant is. Ook: het plan voor actieve donorregistratie is aangenomen door de Tweede Kamer. 52% van het panel staat hier positief tegenover, 26% negatief. Met dit plan wordt het makkelijker om meer orgaandonoren te krijgen.RagePokémon Go is de grootste rage van 2016. Met dit spelletje voor je smartphone ga je op zoek naar virtuele wezentjes die verstopt zitten in de echte wereld. 60% van de ondervraagden wordt hier niet vrolijk van. Zo werd Kijkduin uitgeroepen tot de Nederlandse Pokémonhoofdstad door de aanwezigheid van vele wezens die je daar zou moeten kunnen vinden. Duizenden mensen verzamelden zich in de badplaats en dat zorgde volgens de politie voor gevaarlijke situaties. 5% ziet een positieve kant van Pokémon Go. Zo zouden kinderen vaker buitenkomen en dus meer beweging krijgen.Over dit onderzoekDe vragenlijst is ingevuld door 33.140 respondenten. Het onderzoek vond plaats tussen 27 en 29 december 2016.Jouw mening en ervaring teltHet Radar Testpanel bestaat uit ruim 100.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en/of voor nieuwsberichten op de website van Radar.Ben je geen Testpanellid, maar wil je dat wel graag worden? Je kunt je gratis aanmelden via deze vragenlijst.