background branding

Campagne waarschuwt jongeren: 'werk niet mee aan "weeshuistoerisme"'

weeshuistoerisme-091117.jpg

Jongeren reizen jaarlijks massaal af naar derdewereldlanden voor vrijwilligerswerk in weeshuizen, maar doen hier meer kwaad mee dan goed. Weeshuizen in toeristische gebieden zijn door de massale belangstelling een commerciële industrie geworden. Kinderorganisaties beginnen vrijdag een mediacampagne om jongeren te waarschuwen.

Better Care Network Netherlands, koepelorganisatie van acht kinderorganisaties waaronder UNICEF, Wilde Ganzen en SOS Kinderdorpen, gaan met #StopWeeshuistoerisme en #goodintentionsbadidea op sociale media aandacht vragen voor de kwestie.

De 8000 jongeren die naar weeshuizen afreizen weten vaak niet dat 80 procent van de kinderen in weeshuizen nog ouders hebben en worden uitgebuit. Vaak zitten de kinderen daar omdat hun ouders te weinig geld hebben. De kinderen worden gedwongen om toeristen te vermaken. Omstandigheden in die weeshuizen worden bewust slecht gehouden zodat toeristen geld blijven geven. Kinderrechtenexpert Bruce Grant van UNICEF noemt het 'een grote scam'.

Emotionele problemen door 'weeshuistoerisme'

Kinderen komen zorg tekort en worden uitgebuit, maar krijgen door het 'weeshuistoerisme' ook hevige emotionele problemen. De kinderen hechten zich aan een vrijwilliger, die na een tijd weer vertrekt. De kinderen voelen zich bij iedere nieuwe vrijwilliger opnieuw verlaten en krijgen last van onthechtingsverschijnselen.

Better Care Network Netherlands wil met de campagne vrijwilligers aan het denken zetten en ervoor zorgen dat zij uiteindelijk voor duurzaam vrijwilligerswerk kiezen.

Bron: ANP