Campagne voor vuurwerkbrillen basisscholieren

De Nationale Campagne Vuurwerkbril gaat maandag van start met een website die zich vooral richt op basisschoolleerlingen van groep 7 en 8. De leerlingen worden bewust gemaakt van de gevaren van vuurwerk met onder meer een online quiz en een fotowedstrijd op Facebook. Dat heeft de organisatie laten weten.

Doel van de campagne is het aantal vuurwerkincidenten waarbij mensen blind raken, te verminderen. Leerlingen van de basisschool De Plevier in Rotterdam krijgen maandag de eer als eerste de quiz te doen op de website.

De quiz bestaat uit vragen als: welke afstand moet je minimaal nemen om naar vuurwerk te kijken? Wie meedoet aan de quiz kan prijzen winnen. Ook is een Facebookactie op touw gezet waarbij kinderen en hun ouders worden aangespoord een foto met vuurwerkbril te uploaden.

De campagne is opgezet door het Oogfonds, het Oogziekenhuis in Rotterdam en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap.

Bron: ANP