Buurhondje.nl: deze Tinder voor honden bleek voor velen een catfish

22-04-14-buurhondje-oppas-hond-website.jpg

Buurhondje.nl moest hondenbaasjes en -oppassers aan elkaar koppelen, als een soort Tinder. Maar het Premium lidmaatschap á 39 euro dat daarvoor nodig was, werkte helemaal niet voor veel klanten. En in plaats van dat het bedrijf reageerde op de vele mails die mensen daarover stuurden, besloot het om de website op te heffen. Dus nu werkt Buurhondje.nl voor helemaal niemand meer. Wat kun je doen als gedupeerde? Radar haalt verhaal. 

Een hondenoppas, dat heeft Margriet de Prieelle met spoed nodig. Omdat haar gebruikelijke oppas plots uitvalt moet ze een nieuw adresje vinden voor haar hond Bram, een Duitse herder. De website Buurhondje.nl toont gelukkig allerlei mogelijke oppassers, vlak bij haar in de buurt! Om met de andere gebruikers contact te leggen moet ze wel een Premium lidmaatschap hebben, dus daar telt ze 39 euro voor neer. ‘Ik kijk normaal altijd wat de recensies zijn voordat ik iets koop,’ zegt Margriet. ‘Maar ik moest gewoon iets regelen. En dan zie je maar, dan gaat het toch verkeerd.’

Ook met een Premium lidmaatschap kun je geen hondenoppas vinden

Want na betaling kan ze nog steeds geen contact leggen met andere Buurhondje.nl-gebruikers. De website weigert dienst. ‘Elke keer als ik wat wilde doen, zeiden ze: neem een nieuw abonnement. Maar die had ik al, natuurlijk.’ Ook als Radar 39 euro betaalt voor een Premium lidmaatschap, blijkt dat weggegooid geld. 

Er valt geen contact te leggen met Buurhondje.nl

Margriet zoekt contact met Buurhondje.nl over het probleem - via de mail, want een telefoonnummer is er niet. Maar het bedrijf geeft niet thuis. ‘Ik heb 101 keer mailtjes gestuurd, ik heb van alles geprobeerd, maar je krijgt er gewoon geen contact mee.’ 

Dat gaat zo bij veel Buurhondje.nl-klanten: het Premium lidmaatschap werkt niet, een klantenservice lijkt niet te bestaan. Online zijn veel negatieve ervaringen te lezen, en Radar ontvangt verschillende klachten. 

Wat is er gebeurd met Buurhondje?

Maar voordat Radar iets kan doen, wordt de site uit de lucht gehaald. Wat is hier gebeurd? Tijd om de eigenaar van Buurhondje.nl uit te horen.

De eigenaar, die liever niet bij naam wordt genoemd, begon de website ‘als hobbyproject’ in 2017, zette een marketingcampagne op en scoorde al gauw duizenden aanmeldingen. Tegenover Radar wil ze benadrukken dat de website ‘lange tijd goed heeft gewerkt’ en ook succesverhalen opleverde. Maar na verloop van tijd, zegt ze, begon de software steeds meer bugs te vertonen. Daarnaast droogde de aanwas van nieuwe klanten op tot een stuk of drie per maand. 

Website is gestopt omdat hij 'niet meer rendabel was'

Klachten over het niet-werkende lidmaatschap heeft de oprichter ontvangen, bevestigt ze. ‘Daaruit is gebleken dat de website wel wat updates nodig had. En omdat dat niet meer rendabel was heb ik besloten om het project niet voort te zetten.’ Ze voegt daaraan toe: ‘Deze beslissing heeft langer geduurd dan goed is geweest; ik hoopte iemand te kunnen vinden die het platform zou willen voortzetten / verbeteren. Helaas is dat niet gelukt.’ 

Wat nu voor gedupeerde hondenbezitters en -oppassers?

Het opheffen van de website betekent dat klanten met een Premium lidmaatschap van na maart 2021 geld tegoed hebben, want dat lidmaatschap moest voor een jaar gelden. De eigenaar van Buurhondje heeft Premium-leden van vlak voor de opheffing gecompenseerd, zegt ze. Ze raadt aan om zelf te mailen voor compensatie als je na maart 2021 en voor 1 januari 2022 een Premium lidmaatschap hebt afgesloten.

Waar kun je dus terecht als je niet krijgt waarvoor je hebt betaald, door de opheffing of door een bug? Op het e-mailadres [email protected]. De eigenaar sluit dat adres op 1 juni 2022, dus als je mailt na die datum, vind je de hond in de pot.