background branding

'Brandmerk in plaats van plastic voor biologische groenten en fruit'

plastic-groenten-09-08-2017-780.jpg

Biologische producten kunnen nu worden gebrandmerkt, zodat ze niet meer in plastic verpakt hoeven worden. De Nederlandse groothandel Eosta is het eerste bedrijf in Europa die de techniek, die natural branding heet, gebruikt. Supermarkt Hoogvliet heeft de methode ingezet voor biologische avocado's en gember, en zegt tegen de NOS zo'n 100.000 stukken plastic per jaar te besparen.

Het brandmerken zou geen effect hebben op de smaak, en is geschikt voor verschillende soorten fruit, maar niet voor sinaasappels, mandarijnen, citroenen en granaatappels. De schil van die vruchten herstelt zich, waardoor het merk na enige tijd niet goed zichtbaar is.

Het heeft overigens nog een reden dat groenten in plastic worden verpakt: ze blijven langer goed. Volgens supermarkt Hoogvliet verlengt een plastic verpakking bij paprika's de houdbaarheid  met vier à vijf dagen.  De supermarkt hoefde 17 procent minder weg te gooien.

Bron: NOS