Brabants bedrijf in kozijnen dupeert tientallen klanten voor vele duizenden euro’s

Schermafbeelding 2023-11-16 om 22.26.05.png

Het vinden van een aannemer die op korte termijn een dakkapel of nieuwe kozijnen kan plaatsen is tegenwoordig vaak al een klus op zich. Het bedrijf Dak en Kozijn uit Hilvarenbeek start in mei 2022 en weet snel tientallen opdrachten binnen te halen. Zestien maanden later is het bedrijf alweer ter zielen. Tonnen zijn aanbetaald, maar klanten krijgen vooral prutswerk of zelfs helemaal niets geleverd.

Kortere leveringstijden

Als je nieuwe kozijnen in je woning  wilt hebben, kost dat vaak een flinke duit. Daarbij moet je vaak nog twaalf weken wachten totdat kozijnen geleverd kunnen worden. Dak en Kozijn BV dat wordt gerund door de dertigers Michael en Thomas lijkt een positieve uitzondering: het zegt sneller te kunnen leveren. Met name in Brabant zijn de diensten van Dak en Kozijn daardoor gewild. Het zijn jonge jongens uit de buurt en de klus kan snel worden geklaard.

Verkeerde kozijnen en lekkage

Dat een snelle levering geen garantie biedt voor een goed uitgevoerde klus, wordt voor een aantal klanten ook pijnlijk duidelijk. Zo krijgen Jurriën en zijn gezin na een betaling van 18.000 euro verkeerde kozijnen en een lekkende dakkapel zonder ramen geleverd. Het jonge gezin moet nog duizenden euro’s betalen om het slechte werk te laten herstellen door een andere aannemer.

Vonnis tegen Dak en Kozijn

Ook Erica en Ger schakelen Dak en Kozijn in. Op internet vinden ze nog uitsluitend positieve reviews. Omdat Ger door de ziekte van Parkinson niet meer kan werken, verhuist het stel naar Sint Willebrord. Ze investeren 38.000 euro om hun droomhuis te realiseren. Het loopt uit op een gigantisch fiasco met allerlei fouten. En wanneer het stel Dak en Kozijn vraagt om de schade te herstellen, wordt dit niet gedaan. Uiteindelijk bepaalt de rechter dat Dak en Kozijn bijna 20.000 euro moet betalen aan Erica en Ger. Dak en Kozijn betaalt echter niets.

Een half miljoen aan aanbetalingen

Naast de meldingen van prutswerk, zijn er vooral veel klanten van Dak en Kozijn die helemaal niets krijgen hebben in ruil voor de aanbetaling. Dak en Kozijn vraagt in eerste instantie zestig procent als aanbetaling om materiaal te kunnen bestellen. Bij levering moet dan nog eens dertig procent worden betaald. Zeker twintig klanten doen de eerste aanbetaling, maar krijgen daarvoor niets. Het totale bedrag aan aanbetalingen loopt op tot bijna een half miljoen euro. 

Mail naar gedupeerden

Klanten krijgen steeds allerlei redenen te horen waarom de werkzaamheden op zich laten wachten. Zo zou de moeder van Michael zijn overleden, heeft Thomas een burn-out, is de bus kapot of heeft iemand corona. Meer dan eens zitten klanten te wachten op werklieden, maar verschijnt niemand. In juli ontvangen gedupeerden een mail dat Dak en Kozijn vanwege de bouwvak tijdelijk niet bereikbaar is. De mail wordt naar alle klanten in ‘cc’ gestuurd, waardoor duidelijk wordt dat zo’n zestig klanten in hetzelfde schuitje zitten. Na deze ‘bouwvak’ vraagt Dak en Kozijn zelf faillissement aan.

Waar is het geld?

De grote vraag blijft: waar is het geld gebleven dat de klanten hebben betaald? Tientallen mensen krijgen niets voor de duizenden euro’s die ze betalen nadat de offerte werd gepresenteerd. In de loods van het bedrijf wordt geen voorraad kozijnen gevonden. Volgens het faillissementsverslag zijn er behalve een leaseauto geen bedrijfsmiddelen aangetroffen. De curator heeft wel vragen bij de boekhouding die is overlegd.

Faillissement zelf aangevraagd

Het faillissement van Dak en Kozijn is door bestuurder Michael zelf aangevraagd. Opvallend is dat tot twee maanden voor het faillissement nog wel aanbetalingen werden ontvangen, maar dat daar niets voor gedaan werd. Waar dat geld is, is niet duidelijk. Volgens het faillissementsverslag heeft Dak en Kozijn daarnaast ook nog een lening afgesloten van 63.000 euro. 

Ondernemers wijzen naar elkaar

Dak en Kozijn staat feitelijk op naam van Michael. Thomas zou als zzp’er zijn ingehuurd. Gedupeerden laten weten dat ze vooral met Thomas te maken hadden. Enerzijds zegt Thomas dat hij het werk deed, maar dat kozijnen nooit werden betaald door Michael. Anderzijds beweert Michael dat er tientallen kozijnen verkeerd zijn besteld en geleverd door Thomas. Het geld zou opgegaan zijn aan het herstellen van fouten. Beide ondernemers wijzen dus naar elkaar.