background branding

Bedrijven boycotten social media wegens haatberichten

200627 fb ads.jpg

Unilever plaatst dit jaar geen reclames meer op de sociale netwerken. De consumentengoederenmaker sluit daarmee aan bij de boycot van verschillende grote bedrijven tegen de haatberichten op digitale platformen. Ook Coca-Cola zegt ten minste dertig dagen geen reclames op Twitter, Facebook en Instagram te publiceren. 

Facebook ligt al een tijdje onder vuur omdat het bedrijf te weinig aan racisme een haatdragende berichten zou doen op zijn sociale netwerken Facebook en Instagram. Een oproep tot een boycot van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen leidde ertoe dat steeds meer bedrijven aankondigen niet meer te adverteren op die netwerken.

Reclamecampagnes van bedrijven zijn de grootste bron van inkomsten van socialmedianetwerken. Door hun advertenties weg te halen, willen verschillende grote Amerikaanse bedrijven de platformen dwingen strenger op te treden tegen de racistische en discriminerende berichten die er worden verspreid. 

Ook boycot in Nederland?

De advertentiestop geldt vooralsnog alleen voor reclames die aan gebruikers in de Verenigde Staten zijn gericht. Of Unilever ook overweegt om in Nederland en andere landen te stoppen met reclames op de sociale mediaplatformen, kon het bedrijf niet zeggen. 

Reclamestrategie opschuiven

Het moederbedrijf van merken als Dove, Magnum, Lipton en Vaseline houdt wel de mogelijkheid open om zijn boycot na dit jaar te verlengen. Het reclamebudget zal via andere kanalen worden besteed. IJsmaker Ben & Jerry's, een merk van Unilever, had eerder al aangegeven zich bij de boycot aan te sluiten.

Coca Cola zal deze pauze gebruiken om 'de balans op te maken van (zijn) advertentiestrategie en te kijken of herzieningen nodig zijn', zei topman James Quincey van de frisdrankengigant in een erg korte verklaring.

Andere merken die zich bij de boycot hebben aangesloten zijn autofabrikant Hunda, outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face.

Facebook reageert (toch): 'Beter opletten'

Facebook-topman Mark Zuckerberg reageert op de aangroeiende advertentiestop en zegt beter te letten op reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn. Die zullen zelfs worden verwijderd als ze afkomstig zijn van politici.

Eerder trad Facebook nog niet op tegen reclames van politici. Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen nog altijd wel zichtbaar blijven, maar kunnen worden voorzien van een label dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt.

'Vrijheid van meningsuiting'

Zuckerberg wilde die stap tot nu toe nooit zetten. Net als voorgaande keren wees hij op de vrijheid van meningsuiting en meende dat het beter was om berichten van politici wel te tonen zodat mensen zouden kunnen zien wat ze precies zeiden. Ook berichten met informatie over verkiezingen en het stemmen daarin zullen standaard worden voorzien van een label.