background branding

Albert Heijn voert nieuw prijssysteem in: later kopen loont

Albert Heijn169000757_l.jpg

De Albert Heijn (AH) heeft in alle winkels dynamisch afprijzen geïntroduceerd. Naarmate de houdbaarheidsdatum nadert op producten zoals verse pasta’s, kip, salades en vlees zal de korting oplopen. Dit kan tot een kortingspercentage van 70 procent aan het eind van de dag. Dat blijkt uit het artikel van NU.nl.

Het moederbedrijf Ahold introduceerde deze manier van afprijzen tijdens de bekendmaking van de resultaten over het vierde kwartaal. Thijs Geijer, sectoreconoom van ING, zegt dat de hoge kortingen in de tijd van dure boodschappen zeker de consument zullen aanspreken. ‘Prijsbewust kopen is van alle tijden, maar nu zal het nog meer mensen aanspreken.’

Consument is er voor te porren

Op den duur zal brood ook meegenomen worden in deze manier van afprijzen. ‘We zien dat mensen er rekening mee houden’, aldus de woordvoerder van de Albert Heijn. Naarmate er langzamerhand producten dit prijsbeleid kregen gingen mensen later op de dag hun boodschappen doen, stelt de woordvoerder. 

Geen nieuw concept

Het dynamisch afprijzen is echter geen nieuw verschijnsel. Op de markt maar ook in sectoren zoals de luchtvaart- en hotelsector gebeurt dit al veel langer. ‘Als een marktkoopman ziet dat hij aan het eind van de zaterdag blauwe bessen overhoudt, zal hij de prijs ook verlagen’, vertelt econoom Geijer aan NU.nl. ‘Albert Heijn geeft in dit principe een nieuwe dimensie door de techniek die ze daar gebruiken en de schaal waarop ze het kunnen doen.’

Elektronische schapkaartjes

De producten die in aanmerking komen voor de korting zijn voorzien van een sticker. Op de elektronische schapkaartjes wordt bij de producten met sticker de korting bijgehouden. Een algoritme dat voor Albert Heijn ontwikkeld is zoekt haarfijn uit hoeveel dit is en wanneer de korting toegepast wordt. Dit betekent ook dat producten met de 35 procent korting sticker, waar AH al een langere tijd gebruik van maakt, niet deel uitmaken van de producten met de dynamische prijzen. De bekende 35 procent korting sticker zal nu gebruikt worden voor andere producten in de supermarktketen. 

Volgens ING-econoom Geijer zal de Albert Heijn een product eerder voor drie euro verkopen in plaats van vier euro dan helemaal niet. ‘Wat je niet verkoopt, zijn kosten die je niet terugverdient.’
 

Bron: NU.nl